Henkel är ett globalt företag med marknadsledande varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel är verksamt inom tre affärsområden – hushållsprodukter, kosmetik- och hygienprodukter samt lim, tätning och ytbehandling. Under 2014 hade Henkel-koncernen en omsättning på 16 500 miljoner euro och en vinst på 2 600 miljoner euro. Henkel Norden har ca 400 medarbetare i de fyra nordiska länderna och omsatte 228,5 miljoner euro under 2014.
För mer information om företaget: http://www.henkel.se
Rollen som Senior Key Account Manager innebär ett kommersiellt helhetsansvar för hela Henkels konsumentsortiment inom samtliga fackhandelskanaler, dvs alla försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln, med kunder såsom H&M, Åhléns/Kicks, Lindex och Panduro. Inom kategorin Shoe Care, bl a med det välkända varumärket Boston, kommer du även att ansvara för kontakt, kravställan och avtalsförhandling mot 2 internationella distributörer. Som Senior KAM kommer du självständigt att driva den strategiskt mycket viktiga affären och bidra till fortsatt tillväxt inom dina kanaler.
I Senior KAM-rollen på Henkel är du volym-, lönsamhets- och marknadsandelsansvarig för hela produktportföljen inom ditt kanalansvar. Du driver affären genom en balans mellan ett strategiskt och taktisk perspektiv för att kunna säkra kampanjer, listningar av nylanseringar och skapa en god långsiktig relation med dina externa kontakter. För att lyckas kommer du att arbeta nära och integrerat med många kontaktytor både internt och externt.
Senior Key Account Manager rapporterar direkt till Head of Sales Sverige, som ingår i den Nordiska ledningsgruppen. Du kommer att vara en del av ett ambitiöst och framgångsrikt säljteam och är placerad med utgångspunkt från Henkels nordiska huvudkontor i Alvik, Stockholm.
Ansvarsområden:
• Strategisk och relationsbyggande försäljning för hela produktportföljen mot samtliga fackhandelskanaler, såsom H&M, Åhléns/Kicks, Lindex och Panduro
• Ansvar för distributörskontakt/avtal internationellt inom Shoe Care-kategorin
• Utarbeta och implementera affärsplan för dina kanaler
• Planera och genomföra förhandlingar mot kund och distributörer
• Agera kontaktlänk gentemot kund avseende aktivitetsplanering, hylloptimering, sortiment, kategoriprojekt mm.
• Budgetera och prognostisera försäljning
• Analysera och identifiera tillväxtmöjligheter baserat på shopper- och konsumentinsikter
• Budget- och lönsamhetsansvar inom dina kanaler
Erfarenhet och kompetens:
• Relevant Universitetsexamen/IHM inom Ekonomi/Marknad
• 5-10 års kommersiell erfarenhet från FMCG/dagligvaruhandeln, varav
• Gedigen förhandlingsvana, minimum 5 år
• Mycket goda resultat från att utveckla ditt kundkonto
• Analytisk do:er, som omsätter strategi och slutsatser till affärsmässiga actions.
• Strukturerad och effektiv i ditt arbetssätt med en god förmåga att prioritera
• Erfarenhet och intresse för shopper/konsumentbeteende.
• Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift.
Personliga egenskaper:
• Utpräglat affärsdriv med en passion för att uppnå goda försäljningsresultat
• Självgående och ansvarstagande med en stor initiativförmåga
• Trivs med ett högt tempo och presterar bra under press
• God analytisk och strategisk förmåga
• Handlingskraftig, får saker att hända genom att omsätta strategi till konkreta actions
• God relationsskapande förmåga med kunder, medarbetare och andra nyckelpersoner.
• Starkt intresse att utveckla både affär och dig själv.
• Öppen, transparent och prestigelös
• Mycket god förhandlare
• Duktig kommunikatör i tal och skrift.
För ytterligare information kontakta gärna Andrea Strand 0763-07 38 11; andrea.strand@headagent.se