Elgiganten AB

Marketing Manager

Elgiganten är en av Sveriges ledande återförsäljare inom hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. År 2020 utsågs Elgiganten till Årets Arbetsgivare vilket är något vi mycket stolta över då kunden och medarbetaren är Elgigantens absoluta huvudfokus. Vi arbetar ständigt med att förbättra kundupplevelsen genom att stärka vårt Omnikanal-erbjudande, tydliggöra rollen som rådgivare samt ha ett fortsatt stort fokus på hållbarhet. Elgiganten etablerades i Sverige år 1994 och har idag 3500 anställda och 176 varuhus och butiker samt en mycket stark e-handel.

Som Marketing Manager ingår du i Marknads- och E com-avdelningen, totalt 13 medarbetare. I rollen leder du ett team bestående av två Content & Campaign producers och en Marketing Coordinator och du ansvarar, i nära samarbete med Head of Marketing & E com, för att leda marknadsarbetet för Elgiganten i Sverige. Huvudansvaret i rollen ligger på att utveckla marknadsplanen samt ansvara för planering, utveckling, anpassning och exikvering av kampanjer i egna och externa kanaler, där målet är att gå mot en mer personaliserad kommunikation. I ditt ansvar ligger även att stärka det upplevda kundvärdet samt effekten och ROI av Elgigantens kommunikation och kampanjer genom att arbeta data- och insiktsdrivet.

Ansvar och arbetsuppgifter

  • Tillsammans med HMC och i samråd med Nordic utveckla Elgigantens marknadsplan.
  • Analysera, definiera och dela kunskap om olika kundsegment baserat på såväl interna data som externa källor (såsom Mosaic data).
  • Ansvara för att planera och tillsammans med teamet och externa byråer utveckla och genomföra marknadsaktiviteter och kampanjer både i egna och externa kanaler.
  • Stärka Elgigantens omnikanal-erbjudande genom att utveckla kundresan med bl a nytt optimerat innehåll och kommunikation. Att stärka kommunikationen i de egna kanalerna såsom Sociala medier, hemsida, butik och CRM är i stort fokus.
  • Löpande utvärdera tidigare kampanjer utifrån såväl process som resultat.
  • Arbeta tätt tillsammans med marknadsteamet i stort, försäljningschefer, nordiska kollegor och andra nyckelpersoner internt och externt.

Relevant erfarenhet

  • Minst fem års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation, primärt b2c.
  • Minst två års erfarenhet av att leda ett team.
  • Relevant erfarenhet av e-handel med en mycket god kunskap i och förståelse för kundresor och online marknadsföring.
  • Mycket god erfarenhet av att arbeta med både egna kanaler och externa mediekanaler, inte minst digitala och speciellt Sociala medier.
  • God kunskap och förståelse för hur olika typer av mediekanaler och annonsformat fungerar.
  • Erfarenhet av att hanterat större medie-budgetar är meriterande.
  • God vana att arbeta datadrivet och med konsumentinsikter och gärna erfarenhet av att arbeta med koncept- och kommunikationsutveckling.
  • God vana att skapa presentationer och tydligt internt kommunikationsmaterial.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.
  • Erfarenhet av detaljhandeln är meriterande, men ej ett krav.

Personlighet

För att lyckas i rollen krävs det att man har ett öppet och pragmatiskt förhållningssätt och att man ser samarbete som nyckeln till framgång. Som person drivs man av det kommersiella och att skapa kundvärde är en självklarhet. Att arbeta utifrån data och kundinsikter faller sig naturligt då du är analytisk och nyfiken. Du drivs av att utvecklas både som ledare och inom kompetensområdet och har ett stort intresse för det digitala. Likaså är det en självklarhet att omsätta planer till aktiviteter som leder till tydliga resultat. Som ledare är du ödmjuk, engagerad, kommunikativ och tydlig. Du har förmågan att både stötta och utmana ditt team att tillsammans utvecklas och skapa värde för både kunden och Elgiganten.

Elgiganten ingår i Elkjop-koncernen som ägs av brittiska Dixons Carphone Plc – en av Europas största återförsäljare av hemelektronik. Elkjop-koncernen är i sin tur ett av Nordens största detaljhandelsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2017/2018 uppgick koncernens omsättning till 37.3 miljarder NOK. I Norden finns totalt 415 varuhus och ca 11 000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107 000 m² stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.