Gjensidige Försäkring

User Experience Lead

Gjensidige är ett försäkringsbolag som växer snabbt på den svenska marknaden. Vi har idag ca 3 700 medarbetare i sex länder och är noterat på Oslobörsen. Företaget etablerades i Sverige 2006. Här erbjuder vi sakförsäkring, precis som i Norge, Danmark och Baltikum. Norge erbjuder även pension och sparande. Våra kunder är navet i vår verksamhet och vi arbetar hela tiden systematiskt med att förbättra kundupplevelsen. Kundorienteringen ska vara vårt kännetecken och genomsyra allt vi gör. Genom ett analytiskt datadrivet angreppssätt utvecklar och förbättrar vi kontinuerligt både verksamhet och organisation. Vi har ett starkt fokus på digitalisering och de nya möjligheter den ger.

Är du en UX-designer med passion för digital design? Vill du vara med och skapa framtidens kundmöte och ge våra kunder en kundupplevelse utöver det vanliga?

Vi tror på teamarbete, roliga, utmanade uppdrag och enkla lösningar! Vad gillar du? Vi bygger upp vårt CX-team och letar efter en likasinnad UX Lead som vill vara med och på vår spännande resa. Gjensidige Sverige digitaliserar verksamheten för att erbjuda framtidens kundmöte. Och du kommer att vara med och bygga upp en kundorienterad utvecklings- och innovationsverksamhet så vi kan överträffa kundernas förväntningar på kundupplevelse och moderna försäkringar.

Om rollen och uppdraget

På Gjensidige vill vi att våra kunder tycker att försäkring är enkelt! Vi vill att våra kunder ska känna att de förstår. Som UX-Lead kommer du jobba för att nå marknadens bästa digitala kundupplevelse, tillsammans med övriga i vår produktorganisation. Du utvecklar kundmötet baserat på kundinsikter, produktmål och tekniska möjligheter. Hela tiden med ett långsiktigt perspektiv på framtidens digitala försäkringar. Förutom att du självklart jobbar nära våra kunder så jobbar du tätt med CX-Design, kundservice, produktutveckling och vår marknadsavdelning.

Ditt övergripande ansvar är att säkerställa en kundinsiktsdriven design av kundmötet i ett värdenätverk, från koncept till implementation. Rollen är placerad i Stockholm och du kommer rapportera till Digitaliserings- och Utvecklingschefen.

Hos oss kommer du att

  • Förvandla affärsbehov, användarinsikter och varumärkesstrategi till innovativa koncept och specifika tjänster och lösningar
  • Ta fram design och prototyper i verktyg som Sketch, InDesign och andra designverktyg
  • Arbeta tätt med PO och Utvecklingsteamen och ansvarig för att ta fram skisser/user stories flöden/guidelines och interaktionsinstruktioner som underlag för utveckling
  • Koordinera UX-/UI-arbete mellan team
  • Planera och genomföra användningstester och A/B-tester för nya och befintliga lösningar

Vi vill att du

  • Har jobbat som UX-designer i minst 5 år
  • Har relevant utbildning inom t ex kognitionsvetenskap eller interaktionsdesign
  • Ser det som en självklarhet att designa utifrån målgrupper och kundresor
  • Kan både interaktionsdesign och grafisk design utifrån en grafisk profil
  • Har god kunskap om generella designmönster och varför dessa används
  • Gillar att arbeta mot mätbara mål och är van att basera dina designbeslut på kundinsikter
  • Erfarenhet av både A/B tester och användningstester
  • Har förståelse för hur det är att jobba i en linjeorganisation som verkar tvärfunktionellt
  • Erfarenhet av agil utveckling
  • Är van att strukturerat fånga och analysera kundbehov och kundbeteenden, både kvalitativt och kvantitativt, samt bedöma utifrån affärs- och verksamhetsnytta

Personliga egenskaper

Du drivs av en genuin vilja att förenkla och förbättra användarnas upplevelse. I grunden är det människor du bryr dig om och du tycker att det är spännande att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder för att förstå kundernas behov och deras beteenden. Att höja blicken och jobba över flera kanaler och produktområden för att skapa sömlösa tjänster med hög användbarhet känns helt naturligt för dig.

Som person är du analytisk och du är medveten om de förutfattade meningar som påverkar oss människor. Du har god förmåga att samarbeta med andra och tror att en lösning blir bäst om den tas fram av flera tillsammans. Självklart vill du arbeta kundcentrerat och agerar alltid utifrån kundens bästa.