OKQ8 AB

CRM Analytiker

Drivmedelsbranschen är en av de främsta orsakerna till klimatförändringarna och om OKQ8 ska finnas kvar om tio år behöver affären förändras i grunden. Med sina 1.7 miljoner medlemmar är OKQ8 en viktig aktör i att leda omställningen för vårt samhälle. Nyligen blev OKQ8 utsedda till Sveriges mest hållbara varumärke inom drivmedelsbranschen och nu bygger man Sveriges största nätverk för snabbladdning - omställningen till fossilfrihet har börjat. OKQ8 vill leda transformationen och hjälpa sina medlemmar att, utifrån sina förutsättningar, minska sina klimatavtryck. Vill du göra skillnad på riktigt? Följ med på deras resa mot en fossilfri framtid!

Är du analytiskt lagd, affärsorienterad och ambitiös? Har du arbetat med analys av kunders beteende, kampanjer och drivit utveckling av data kopplat till CRM? Då kanske du är den vi söker till OKQ8!

Om rollen

Som CRM Analytiker blir du en del av ett branschledande bolag med en stark vision och som befinner sig i en spännande omställnings- och förändringsresa, mot att gå mot ett fossilfritt samhälle.

I rollen som CRM Analytiker ingår du i CRM-teamet som idag består av sju medarbetare. Teamet ingår i divisionen Online Bank & Member och rollen rapporterar till Head of Customer Value Maximization.

CRM-teamet ansvarar för riktade och kundinsiktsdrivna kampanjer mot OKQ8 Banks befintliga medlemmar och bankkunder. I rollen som CRM Analytiker kommer du att genomföra relevanta analyser, segmentera och selektera data och underlag till kampanjer, vilket syftar till ökad kundlokalisering, merförsäljning och ökat antal aktiva kunder. Du förväntas också ta egna initiativ till utveckling och förbättring kopplat till analysmetoder, uppföljning, arbetssätt och processer. Du jobbar tätt tillsammans med dina kollegor, andra intressenter inom organisationen samt med extern byrå.

Uppgifter och ansvar

  • Driva utveckling av arbetet med data kopplat till CRM.
  • På daglig basis supportera OKQ8 med uppföljning och analys avseende medlemmar och kunder.
  • Göra proaktiv analys avseende affärsutveckling med fokus på medlemmar och kunder.
  • Understödja verksamheten och vidareutvecklingen av CRM-plattformen.

Tidigare erfarenhet och kompetens

  • Ca 3-5 års erfarenhet av liknande roll.
  • Akademisk utbildning (ekonomi, statistik, civilingenjör el liknande).
  • Erfarenhet från retail är önskvärt.
  • Erfarenhet av både fysisk och digital försäljning är önskvärt.
  • God kunskap av SQL el liknande, Excel och Cognos.

Personliga egenskaper

  • Analytisk och affärsdriven.
  • Proaktiv och initiativtagare.
  • Kommunikativ och teamorienterad.

OKQ8 erbjuder

OKQ8 Scandinavia arbetar för att vara en jämställd arbetsplats med medarbetare som trivs och utvecklas och där olikheter uppmuntras. De vill vara ett företag som speglar samhället, med en inkluderande kultur som hjälper till att minska utanförskap och bidrar till mångfald.

  • Modiga ledare – Vårt mål är en kultur där ledare vågar fatta beslut, delegerar ansvar och har tillit till sina kollegor.
  • Flexibelt arbetsliv – Vi är flexibla i både tanke, handling och rörelse. Vår inställning är att vi kan arbeta var som helst och förflyttar oss när det finns behov.
  • Familj och fritid – En sund balans mellan arbete och fritid tror vi är avgörande för såväl välmående och ett effektivare arbetsliv. Vi vill möjliggöra ett liv där familj och en aktiv fritid kan kombineras med arbete och karriär.
  • Utveckling och talang – Utveckling på alla nivåer är en del av vår företagsstrategi. I vår värld är det en fördel att våga utmana sig själv att prova något man inte kan. Det är så vi hittar nya talanger internt.