1981 lanserad SILVA den första marin kompassen för montering i båt. Idag jobbar SILVA mot den marina industrin både genom direkt försäljning och via distributörer på flera marknader.
I rollen som KAM inom Marine Global kommer du driva och utveckla försäljningen av SILVAs marina sortiment, både på en lokal och global marknad. Den marina kanalen är en mindre del av SILVAs nuvarande försäljning (5%) där det är främst SILVAs båtkompasser som distribueras, men även andra delar av sortimentet erbjuds i denna kanal såsom pannlampor och drybags.
Som ansvarig för den marina kanalen så är man ansvarig för de lokala marknaderna i Sverige & Norge där man bearbetar de större återförsäljarna av marin utrustning, båtbyggare/varv samt återförsäljare av kajakutrustning. I tjänsten ingår också ett ansvar för den globala marknaden där SILVA idag använder sig av distributörer på samtliga marknader utanför Sverige & Norge. På den globala marknaden gäller det att inspirera befintliga distributörer att göra bästa möjliga arbete mot varje lands återförsäljare och eventuella båtbyggare. I tjänsten kommer det finnas behov av att hitta nya marknader i länder där SILVA idag inte är närvarande samt att utvärdera befintliga distributörer.
Nuvarande omsättning ligger på ca 7 MSEK vilket SILVA har en ambition att öka till ca 14 MSEK fram till 2025. Det finns ytterligare potential i det tilläggsförvärv av ett nytt varumärke som kommer slutföras under våren 2023. Detta tilläggsförvärv bör kunna leda till ytterligare en försäljning på mellan 4–6 MSEK i den marina kanalen.
SILVAs kontor ligger i Bromma (Stockholm) men placeringsort för denna tjänst är flexibel. Resande kommer förekomma både nationellt och internationellt.