I huvudet på…

… Caroline Häggström, Managing Director / VP Customer Services Nordic på Vattenfall. Hon drivs av glädje och tror på att sätta människor först, går igång på motgångar och drömmer om att bota sin hajskräck genom att vara bland vithajar.

Vad driver dig i din yrkesroll och din position?

– Jag har alltid drivits av glädje, av att ha kul på jobbet. Jag är otroligt nyfiken och intresserad av människor och tycker om att tillsammans med andra nå uppsatta mål.

Beskriv din ledarskapsfilosofi!

– Min ledarskapsfilosofi är baserad på mina grundvärderingar som bottnar i att sätta människor först. Medarbetarna är inte där för mig, jag är där för dem – för att ge dem rätt förutsättningar att göra ett så bra jobb som möjligt.

Hur firar du framgångar?

– Jag är ganska bra på att fira och gör det gärna med andra. När vi i organisationen har uppnått mål och milstolpar tillsammans firar vi på lite olika sätt, men vi har också en årlig gala där vi firar och lyfter varandra på olika sätt.

Hur tacklar du motgångar?

– Är det en yrkesmässig motgång, då går jag oftast igång på den. Det är när man utsätts för kriser eller svåra utmaningar som man vet att det kommer skapas en förändring och man får lära sig något nytt.

Bästa rådet du fått?

– Maya Angelou sa en gång: ”Människor kommer att glömma vad du sa, de kommer att glömma vad du gjorde, men de kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna sig.” Det har jag tagit med mig som ett gott livsråd.

Viktigaste steget du tagit för din karriär?

– När jag 2013 valde att flytta till Amsterdam för att jobba där i några år. Jag hade innan det arbetat mycket internationellt men alltid med bas i Sverige. Att få flytta, jobba och leva i ett annat land gav mig så otroligt mycket lärdomar och en ödmjukhet inför nya kulturer.

Vilken lektyr finns på ditt nattduksbord?

– Just nu har jag snöat in på neuroledarskap, så jag läser ”Quiet Leadership” av David Rock. Sen är jag inne på sista boken i en skotsk-fransk deckarserie av Peter May som är helt otrolig. Jag försöker läsa den så långsamt som möjligt så att den inte ska ta slut. På nattduksbordet ligger också en bok som heter ”Sömngåtan”, som jag är intresserad av, men som verkar lite deppig också.

 Tre viktigaste egenskaperna hos en ledare?

– Att vara trygg i sig själv, vara ärlig och nyfiken.

Vilka är dina förebilder?

– Många. Jag har fått med mig jättemycket från mina föräldrar. Pappa var egen företagare och min stora hjälte, som gick bort när jag var 11 år. Sedan kommer jag ofta tillbaka till Winston Churchill. Han var så otroligt bra i motgång och var en fantastisk talare.

Har du en dold talang?

– Jag har något jag inte kan förklara, men minst en gång i veckan är det någon som kommer fram till mig på gatan och frågar mig om vägen till någon plats. Oavsett var jag är – någon form av super power tänker jag att det är.

Avslöja något om din morgonrutin!

– Jag ställer klockan tidigare bara för att hinna gosa med mina katter en stund. Sedan har jag alltid mina eye patches på medan jag dricker en kopp kaffe i sängen.

Vad spenderar du dina pengar på?

– Vi köpte ett hus på landet för två år sedan, så nu går mycket av mina pengar dit. 

Vad finns på din bucket list?

– Att åka ner i en hajbur och vara bland vithajar. Jag såg filmen ”Hajen” när jag var nio år, vilket var alldeles för tidigt. Det skapade en onaturlig skräck för hajar – att vara bland dem kanske skulle kunna lindra den något.

Berätta om någon framtidsdröm?

– Jag drömmer om att en dag bo utomlands igen. Kanske som pensionär i Amsterdam, i ett kanalhus med en liten trädgård

Caroline Häggström, Managing Director / VP Customer Services Nordic på Vattenfall

Tack för samtalet Caroline! // Vännerna på Head Agent