Etac AB

Export Sales Manager

Etac Group är en världsledande utvecklare av ergonomiska produkter för personer med nedsatt rörelseförmåga samt produkter och tjänster till sjukhus, sjukhem och hem. Etac grundades 1973 av RFSU och ägs idag av Nordstjernan, ett familjestyrt onoterat investeringsbolag. Vårt uppdrag är att alla ska kunna leva ett fritt och självständigt liv och fullfölja sina drömmar oavsett sina fysiska förutsättningar. Vi erbjuder utmanande arbetserfarenhet i en dynamisk miljö. För våra anställda, är arbetet mer än bara ett jobb - vi brinner för att arbeta i ett företag som utvecklar produkter som hjälper människor att förbättra sin livskvalitet.

Som Export Sales Manager är du ansvarig för att utveckla försäljningen i Finland, Island, Baltikum, Sydöstra Europa och Sydamerika för Etacs sortiment inom hygienprodukter, manuella rullstolar, tryckavlastning och positionering. Du kommer att agera som spindel i nätet i en roll där du verkligen får möjlighet att utvecklas som affärsman och vara med att påverka genom hela värdekedjan från idé till försäljning med breda kontaktytor såväl internt som mot marknaderna. 

Arbetsuppgifter.

I rollen som Export Sales Manager är ditt ansvar att stödja och utveckla distributörerna för att nå nya mål. Detta sker bland annat genom att:

  • Säkerställa effektiva produktlanseringar och att respektive distributör har en optimal produktmix och lönsamhet.
  • Utbilda inom Etacs produktsegment.
  • Initiera marknadsplaner, prissättning och kanalanalys.
  • Genomföra kundbesök och supporta vid fackliga mässor och seminarier.
  • Förhandla distributörsavtal samt diskutera och komma överens om kostnadsstrukturer.
  • Påverka och inspirera ledning och anställda hos våra distributörer.
  • Med produktkunskap diskutera och definiera professionella lösningar i nära samarbete med kundservice, kvalitet och övriga teamet i Etacs fabrik samt ge input och feedback från marknaderna till Product Management och R&D.
  • Tillsammans med affärsområdes- och produktchefer samt övriga i Export-teamet utveckla mål och strategier för befintliga och nya marknader. 

Erfarenhet och kompetens.

  • Eftergymnasial utbildning.
  • 2-4 års erfarenhet av internationell distributörsförsäljning/exportförsäljning, förhandlingar och avtal.
  • Vana att organisera och genomföra fackliga mässor och seminarier.
  • Flytande i ett skandinaviskt språk och engelska. Övriga språk meriterande.
  • Erfarenhet av upphandlingsaffärer och/eller från den internationella rehab-/hjälpmedels-/medicintekniska branschen är meriterande.

Personliga egenskaper.

För att trivas i rollen behöver du ha ett internationellt mindset och gilla att resa. Du är strukturerad, proaktiv, relationsbyggande med god kommunikationsförmåga på alla nivåer. Du har tålamod att jobba med långa säljprocesser, har ett intresse att sätta dig in i produkterna på djupet och engagerar dig i olika delar av verksamheten.

 Rollen är baserad på Etacs huvudkontor i Kista. Ca 80-100 resdagar per år.

 

För mer information, vänligen kontakta Basem Bacchus; basem.bacchus@headagent.se eller Julia Salming; julia.salming@headagent.se