Kronans Apotek

Digital Content Manager/Specialist

Ära alla dina sidor! Kronans Apotek är en apotekskedja som strävar efter 100 procent nöjda kunder varje dag. Vi jobbar över tre områden Recept, Hälsa och Skönhet. Vi har idag en marknadsandel på ca 20 %, över 320 apotek och 2600 anställda i Sverige. Kronans Apotek är en del av läkemedelskoncernen Oriola med säte i Finland och verksamhet i Sverige och Finland. Koncernen hade ett rörelseresultat på 61,1 Miljoner EUR under 2016. Kronans Apotek arbetar för att våra kunder ska känna sig vackrare på utsidan och friskare på insidan. 
 
Vill du vara med och arbeta för en bättre hälsa för 65 000 kunder varje dag? 

Vill du jobba innovativt med innehåll och vara med och förändra apoteksbranschen? Nu söker vi dig som vill vara med och förbättra och utöka innehållet i Kronans Apoteks e-handel. I rollen kommer du att ansvara för att ta fram och utveckla innehållsstrategin. Du jobbar även löpande med att skapa, uppdatera produkt- och informationstexter, bilder och struktur samt säkerställer att dessa är säljande, informerande, sökbara och skapar kundvärde. I tjänsten arbetar du kontinuerligt med att identifiera områden där webbplatsen behöver stärkas innehållsmässigt och tar fram starkt innehåll som är optimerat både för användaren och sökmotorerna.

Du kommer att ingå i ett team med duktiga kollegor som är experter inom e-handel, allt från marknadsföring, försäljning och användarupplevelse till systemutveckling och logistik. E-handeln växer snabbt och det finns möjlighet att göra stor påverkan och få utökat ansvar på sikt.

Rollen utgår från Kronans Apoteks huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm.

Övergripande ansvarsområde

  • Producera och publicera innehåll såsom produkttexter, artiklar, nyhetsbrev, bilder osv.
  • Säkerställa kvalitet och innehåll i informationen som presenteras på sajten.
  • Stärka Kronans Apoteks webbplats i sökmotorerna genom förbättrat innehåll.
  • Nära samarbete med kollegor inom marknad, kategori och e-handel för att säkerställa optimal planering och utrullning av innehåll på webbplatsen.
  • Tillsammans med trafikanskaffnings- och SEO-experter prioritera fokusområden för innehållsframtagande och optimering.
  • Uppföljning av resultat och nyckeltal påverkade av innehållsstrategin, såsom besökare, försäljning osv.

Erfarenhet och kompetens

  • Erfaren och noggrann skribent med mycket bra färdigheter inom skriftlig och verbal kommunikation på svenska.
  • Förmåga att anpassa innehåll och utformning efter olika målgrupper beroende på ämne, publiceringskanal osv.
  • Erfarenhet av arbete i CMS och e-handelsplattformar, gärna Hybris.
  • Stor förståelse för innehållsaspekten inom SEO och online marketing.

Personliga egenskaper

  • Driven och resultatorienterad.
  • Kreativ och nytänkande.
  • Analytisk och datadrivet mindset.
  • Brinnande intresse för språk och det skrivna ordet.
  • Stort intresse för e-handel samt hur kvalitativt innehåll kan påverka försäljning och kundupplevelse – förståelse och intresse för konverteringsoptimering, datadrivna insikter och A/B-testning.
  • Intresserad av apoteksmarknaden och relaterade produkter samt förmåga att fördjupa dig inom området och närliggande områden.
  • Självgående, nyfiken, strukturerad och förmåga att löpande prioritera bland olika arbetsuppgifter och projekt.