Scandic Hotels

Digital Marketing Analyst

Scandic Hotels is the largest hotel operator in the Nordics with a network of 230 hotels. We are present in seven countries and the turnover in 2016 was 13 billion SEK.
In 2015, Scandic was introduced on the stock market, and last year we were the fastest growing hotel share in the world. We operate in the mid-market, and have recently added a number of signature hotels to our portfolio – providing a more unique hotel experience. Scandic´s revenue growth during recent years confirms the strong momentum we have in the company. Our pipeline of new hotels, as well as our increased focus on the commercial organization, prove our current focus on growth. 

Vi söker en Digital Marketing Analyst till vårt nya Commercial Analytic Team i Sverige. I denna roll jobbar du i gränssnittet mellan Marketing och Distribution med huvudsakligt fokus på digital analys och support till Marketing & Brand-funktionen. Ditt huvudansvar är att proaktivt styra, analysera och rapportera både våra löpande kampanjer samt våra totala marknadsinsatser så att vi kontinuerligt effektiviserar våra insatser men även analys och support inom specifika kommersiella projekt ingår i arbetsuppgifterna

Du är en del av den svenska distributionsavdelningen samt jobbar nära med både Marketing & Brand-funktionen i Sverige och även vårt Performance Marketing-team på̊ gruppnivå̊.

Du tar utgångspunkt i våra kommersiella målsättningar, distributionslandskap och varumärkesmål i din analys och dina rapporter samt presentationer. Vi värdesätter din förmåga att etablera goda relationer inom organisationen och relevanta erfarenhet inom uppföljning och analys av kanaloberoende marknadsföringsaktiviteter. Vidare ser vi att du har en analytisk approach till data och en förmåga att paketera dina insikter till kommersiella riktlinjer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter.

  • Skapa förståelse för marknadseffektivitet och datadriven marknadsföring.
  • Bidra med proaktiv analys och insikt till framförallt marknadsavdelningen Kampanjuppföljning av svenska kampanj- och aktivitetsinitiativ.
  • Övergripande webbanalys; konvertering, optimering, trafikanalys, A/B-testning.
  • Ad-hoc support inom övriga marknadsdiscipliner såsom CRM, Category Management mm.
  • Kontinuerlig uppföljning av Performance Marketing (SEM samt Metasearch).

Utbildning och erfarenhet.

  • Ca 3-5 års erfarenhet av en liknande position, gärna från företag inom E-Commerce alternativt från mediebyrå. Meriterande med kunskap/förståelse för resebranschen.
  • Erfarenhet av analysarbete, kampanjuppföljning och ta fram beslutsunderlag i och för olika marknadsföringskanaler, huvudfokus på̊ digitala kanaler.
  • God förmåga att visualisera och pedagogiskt presentera data och insikter.
  • Stora vana att jobba mot/projektleda och kravställa mot olika stakeholders, både internt och externt.
  • Svenska och engelska i tal och skrift.
  • Goda kunskaper i digitala verktyg, primärt Adobe Analytics, Google Analytics, Facebook Business Manager och Excell.
  • Relevant eftergymnasial utbildning.

Personliga egenskaper.

  • Digital native – du har ett brinnande intresse för allt som är digitalt och håller dig uppdaterad kring trender, ny teknik inom området.
  • Proaktiv och ansvarstagande, du står inte och väntar utan tar tag i saker och skapar dina egna projekt.
  • Du är en trygg och relationsbyggande person som trivs lika bra med att driva projekt individuellt som i ett team. 
  • Du är Service Minded med en vilja att hjälpa andra, leverera bra resultat och vara med och påverka.