NK - Nordiska Kompaniet

Performance Marketing Manager

Josef Sachs grundade Nordiska Kompaniet 1902 och hade redan då en tydlig ambition. Varuhuset NK skulle vara en kommersiell och kulturell teater – ett varuhus i världsklass. Måhända är det storslagna ord, men de genomsyrar fortfarande allt NK gör. NK ska vara en scen för samtiden och erbjuda såväl svenska som utländska besökare den mest inspirerande miljön för shopping och upplevelser.Nordiska Kompaniet består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB.

Som Performance Marketing Manager på NK har du ett helhetsansvar för att de kampanjer och initiativ som genomförs optimeras ur ett trafik- och försäljningsperspektiv, oavsett om de riktar sig mot nya eller befintliga kunder. Du definierar KPI:er och sätter strategier för att ständigt optimera aktiviteterna. Rollen är en central roll med många stakeholders där det blir din uppgift att skapa en tydlig bild av och förståelse för vad som driver trafik och försäljning. Du samarbetar nära med interna och externa parter, t ex Content manager, Online Merchandiser, mediebyråer etc.

NK är en omnikanal upplevelse och det är viktigt att du har förståelse för trafikoptimering både till e- handeln och varuhusen.

Arbetsuppgifter.

  • Sammanställa alla NK:s digitala aktiviteter ämnade att driva trafik och försäljning till NK varuhusen och NK.se
  • Definiera och följa upp KPI:er för Performance Marketing
  • Säkerställa att kampanjer och initiativ kontinuerligt optimeras i syfte att driva trafik och försäljning
  • Samarbeta med NK:s analytiker för att skapa relevanta rapporter
  • Skapa prognoser för förväntad trafik och försäljning genom digitala marknadsföringsaktiviteter
  • Kommunicera aktiviteter och förväntad trafik till relevanta stakeholders

Erfarenhet & bakgrund.

  • Minst 5 års erfarenhet av arbete med performance-drivna kanaler som SEM, Social, Affiliates, Youtube, Programmatisk displayannonsering etc.
  • Operativ erfarenhet av Facebook samt SEM
  • Arbetat på byrå
  • Erfarenhet av omnikanalt upplägg, med försäljning både i butik och i e-handel
  • Förmågan att arbeta välorganiserat och strukturerat
  • Självgående
  • Ett brinnande intresse för att optimera, ständigt testa och utvärdera
  • God kommunikationsförmåga