OKQ8 AB

Conversion Optimization Manager

Drivmedelsbranschen är en av de främsta orsakerna till klimatförändringarna och om OKQ8 ska finnas kvar om tio år behöver affären förändras i grunden. Med sina 1.7 miljoner medlemmar är OKQ8 en viktig aktör i att leda omställningen för vårt samhälle. Nyligen blev OKQ8 utsedda till Sveriges mest hållbara varumärke inom drivmedelsbranschen och nu bygger man Sveriges största nätverk för snabbladdning - omställningen till fossilfrihet har börjat. OKQ8 vill leda transformationen och hjälpa sina medlemmar att, utifrån sina förutsättningar, minska sina klimatavtryck. Vill du göra skillnad på riktigt? Följ med på deras resa mot en fossilfri framtid!

OKQ8 söker nu en Conversion Optimization Manager där man kommer spela en viktig roll i deras digitala satsning. Rollen syftar till att erbjuda en friktionslös kundupplevelse för kunder. Rollen tar ägarskap över att kvalitetssäkra besöksupplevelsen (end-to-end) och att den digitala kundflödesprocessen är i toppklass genom proaktiva förbättringar och experiment.

Du jobbar med alla digitala flöden, innehåll, kundgränssnitt och kundintegrationer digitalt samt att utveckla digitala kanaler till en ”kommersiell” upplevelse i en framtida e-handel med fokus på kundupplevelsen mellan det digitala och fysiska. Målet är att leda besökare till makro- (sälj) eller till mikrokonverteringar (självbetjäning). Du rapporterar till Head of Digital Channels och tillhör divisionen Online, Bank & Members.

Arbetsuppgifter

  • Optimera hela kundresan (kampanjer, landningssidor, bokningsflöden etc.) i nära samarbete med produkt, UX eller CX för att öka försäljningen eller självbetjäningen 
  • Analysera trafikflöden och utfall för att hitta förbättringspotential utifrån användarbeteende 
  • Vara en stödfunktion inom affären som rådgivare eller utförare för att utveckla nya eller förbättra befintliga flöden 
  • Se till att projekt eller aktiviteter får framdrift och arbeta agilt med ”continuous conversion optimization” genom att framställa stödjande optimerings-processer 
  • Kravställa mot IT för utveckling
  • Skapa hypoteser baserat på insikter från primär- och sekundärdata
  • Kunna hantera -och skapa tester (A/B) i vårt verktyg samt hantera testbacklogg
  • Analysera i testverktyg och kontinuerligt mäta samt rapportera prestanda till stakeholders
  • Agera evangelist inom området genom att representera divisionen i ”Conversion Management” såsom interna och externa events.

Tidigare erfarenhet och kompetens

  • +4 års erfarenhet av Conversion Management/Web Analytics
  • Relevant akademisk utbildning
  • Gedigen kunskap inom Google Analytics eller Adobe Analytics
  • Gedigen och bevisad erfarenhet av A/B-testning och A/B-testverktyg
  • Förmåga att analysera webb- och app-prestanda, webbplatsbeteenden, användbarhet och effektivitet av funktionalitet och därefter kunna kommunicera vad som inte fungerar i flöden och vad som kan bli bättre samt varför.
  • Bra samarbetsförmåga och erfarenhet av att jobba agilt.
  • Stort intresse och kunskap kring ”digitalt konsument-beteende”

Vem är du?

Vi söker dig som är en nyfiken person som alltid vill utvecklas och lära sig mer! Du är mycket försäljningsdriven och gillar analys och gräva ner dig i vad som får kunder att ”ticka”. Vi ser även att du har en doer-mentalitet och kan leverera från ide till realitet med förmåga att kunna få saker gjorda genom andra i en tvärfunktionell miljö. 

OKQ8 erbjuder

OKQ8 Scandinavia arbetar för att vara en jämställd arbetsplats med medarbetare som trivs och utvecklas och där olikheter uppmuntras. De vill vara ett företag som speglar samhället, med en inkluderande kultur som hjälper till att minska utanförskap och bidrar till mångfald.

  • Modiga ledare – Vårt mål är en kultur där ledare vågar fatta beslut, delegerar ansvar och har tillit till sina kollegor.
  • Flexibelt arbetsliv – Vi är flexibla i både tanke, handling och rörelse. Vår inställning är att vi kan arbeta var som helst och förflyttar oss när det finns behov.
  • Familj och fritid – En sund balans mellan arbete och fritid tror vi är avgörande för såväl välmående och ett effektivare arbetsliv. Vi vill möjliggöra ett liv där familj och en aktiv fritid kan kombineras med arbete och karriär.
  • Utveckling och talang – Utveckling på alla nivåer är en del av vår företagsstrategi. I vår värld är det en fördel att våga utmana sig själv att prova något man inte kan. Det är så vi hittar nya talanger internt.