Orkla Care Sweden

Brand manager

Orkla Care är en ledande leverantör av kosttillskott, hälsoprodukter, personliga hygienprodukter, munvård, sårvårdsprodukter och tvättmedel i Skandinavien. Några av de mest kända varumärkena är Grumme, Nutrilett, Jordan, Pharbio, LdB, L300, Litomove, Pikasol, Salvequick, HTH, Bliw, Family Fresh, Active Care och Samarin. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, hälsokostbutiker, apotek och online.

Rollen som Brand Manager

Som Brand Manager hos oss tar du ett helhetsansvar för din varumärkesportfölj med den övergripande målsättningen att skapa lönsam tillväxt. Du får möjlighet att arbeta med starka, välkända varumärken, och det är ditt ansvar att initiera, driva och implementera kategori- och varumärkesplaner för den svenska marknaden.

Rollen är bred och du arbetar både strategiskt och operativt för att utveckla dina varumärken och dina produktkategorier. Du skapar varumärkesstrategier och arbetar fram marknadsaktiviteter som stödjer dessa strategier och i linje med strategierna kommer du också säkerställa önskade varumärkespositioner. Vidare kommer du att genomföra marknadsanalyser och aktivt arbeta för att säkerställa att vi har pricksäkra och aktuella konsument- och kundinsikter. Med hjälp av dessa insikter kommer du kunna utveckla och implementera starka innovationsplaner. Rollen innefattar också att du kontinuerligt genomlyser produktsortiment och pris.

På marknadsavdelningen kommer du ha nöjet att arbeta nära erfarna Brand Managers samt kollegor från övriga team Media & Communication och Shopper & Category. Du kommer också att samarbeta med våra innovationsteam i Norge och kommunicera med interna stakeholders på den svenska marknaden. I rollen som Brand Manager rapporterar du till Marketing Manager Brand & Innovation. Det är tillsammans som vi skapar framtidens Orkla!

Din profil

Vi söker dig med akademisk utbildning inom företagsekonomi, marknadsföring eller motsvarande. Du har ett genuint intresse för konsumentvarubranschen, är en passionerad varumärkesstrateg, och har ett par års erfarenhet av marknadsarbete inom FMCG/Retail. Det är starkt meriterande om du arbetat med produktinnovation. Vidare har du goda kunskaper i såväl svenska som engelska och är van användare av Officepaketet.

Som person är du drivande, resultatorienterad och inte främmande för att anta en ledande roll. Du tar gärna egna initiativ och fullt ansvar för dina arbetsuppgifter och processer. Ditt affärsmässiga sinne är starkt och du tycker om att analysera data för att dra slutsatser och förutse konsekvenser.

Du motiveras av att arbeta i en snabbrörlig bransch där du behöver växla mellan arbetsuppgifter i hög takt och där förändringar tillhör normen. I ditt arbete försöker du alltid att vinnlägga dig om att ligga steget före och du trivs som bäst när din innovativa ådra kommer till sin rätt.

För att trivas med att jobba hos oss på Orkla Care har du en mycket god samarbetsförmåga och vana vid att arbeta strukturerat och mot deadlines för att underlätta både för dig själv och dina kollegor. Vi sätter högt värde i att ta hand om våra medarbetare och uppmuntrar alltid ett vänligt arbetsklimat. Vi tror att det enda sättet att göra vårt bästa är genom att stödja andra så att de också lyckas. Att jobba tillsammans och att inspirera varandra. Orklas vision är att vara din vän i vardagen. Visionen bygger på kärnvärden som Modig, Pålitlig och Inspirerande. För oss är det viktigt att jobba med att göra varje dag lite bättre med lokala, hållbara och hälsosammare varumärken som skapar glädje.

Vi erbjuder

Du välkomnas till en modern arbetsplats med en stimulerande arbetsmiljö, korta beslutsvägar och engagerade chefer och kollegor. Här blir du en del av ett glatt gäng med bra sammanhållning, stor drivkraft och som brinner för sitt arbete. Det finns även goda karriärmöjligheter inom Orklakoncernen för individer som presterar och på sikt vill utvecklas framåt. Vi hoppas att du vill bli en del av oss och vår spännande resa.

Orkla är ett unikt FMCG-bolag med ett starkt fäste i Norden och växer även mycket inom Europa och flera andra länder, bland annat Indien. Möjligheten att få jobba med starka lokala varumärken i ett växande internationellt bolag ger våra medarbetare möjligheten att göra skillnad och påverka vår utveckling. På Orkla tänker vi globalt men vill utveckla lokala lösningar som tillgodoser våra kunders behov samtidigt som vi utvecklar och stärker våra medarbetare genom att de får göra skillnad.