OKQ8 AB

Digital Sales Channel Manager

Drivmedelsbranschen är en av de främsta orsakerna till klimatförändringarna och om OKQ8 ska finnas kvar om tio år behöver affären förändras i grunden. Med sina 1.7 miljoner medlemmar är OKQ8 en viktig aktör i att leda omställningen för vårt samhälle. Nyligen blev OKQ8 utsedda till Sveriges mest hållbara varumärke inom drivmedelsbranschen och nu bygger man Sveriges största nätverk för snabbladdning - omställningen till fossilfrihet har börjat. OKQ8 vill leda transformationen och hjälpa sina medlemmar att, utifrån sina förutsättningar, minska sina klimatavtryck. Vill du göra skillnad på riktigt? Följ med på deras resa mot en fossilfri framtid!

Om rollen:

I rollen som Digital Sales Channel Manager, får du en nyckelposition i den digitala satsningen på den svenska samt danska marknaden, där kundupplevelsen står i fokus.

I rollen, som ingår i divisionen Online Bank & Members, är du ansvarig för försäljningen i digitala kanaler med fokus på Retail samt B2Bs produkter, och är med och driver hela flödet. Här sätter du en riktning för att leverera ”bäst i klassen”-upplevelser för kunder och besökare, där du proaktivt arbetar med att skapa förbättringar och paketering av erbjudanden i digitala kanaler. Med kunden i fokus ska du, i nära samarbete med affären, IT och andra interna funktioner, se till att digitala flöden, innehåll och kundgränssnitt levererar en kommersiell helhetsupplevelse. Utifrån analys, trender och kundinsikter ska du vidare utveckla och lansera kampanjer, där samarbete med olika produktgrupper inom bolaget samt projektledning blir avgörande för att verkställa kampanjer och nå försäljningsmål.

Rollen ingår i ett skandinaviskt team och rapporterar till Head of Digital Channels.

Uppgifter och ansvar:

  • Digitalt försäljningsansvar inkl bevakning, analys och intern rapportering.
  • Paketering av erbjudanden och lansering av kampanjer i samtliga digitala kanaler.
  • Synkronisering av web och appar.
  • Projektledning och hitta synergier internt.
  • Dialog och kravställning mot IT.

Tidigare erfarenhet och kompetens:

  • Minst 4 års arbetslivserfarenhet från liknande roll.
  • Relevant akademisk utbildning.
  • Mycket god erfarenhet av: driva digital sales, kundmöte/kundresa, omnikanal-strategi och analys.
  • Erfarenhet av PIM
  • Erfarenhet av både fysisk handel och digitala gränssnitt.
  • Erfarenhet av att kravställa mot IT.
  • Erfarenhet av att jobba mot externa leverantörer/byråer.
  • Erfarenhet av att jobba crossfunktionellt.
  • Förståelse för de digitala verktyg som krävs för att öka försäljning digitalt såsom CMS-system, PIM system, AB-tester, webbanalys, CRM osv.

Personliga egenskaper:

  • Handlingskraftig och initiativrik
  • Kommunikativ
  • Passionerad kring digital upplevelse/kundmöte/kommunikation/marknadsföring.
  • Smidig och flexibel, förmåga att navigera i en organisation i förändring.
  • Trygg och stabil.
  • Ödmjuk.

OKQ8 erbjuder:

OKQ8 Scandinavia arbetar för att vara en jämställd arbetsplats med medarbetare som trivs och utvecklas och där olikheter uppmuntras. De vill vara ett företag som speglar samhället, med en inkluderande kultur som hjälper till att minska utanförskap och bidrar till mångfald.

  • Modiga ledare – Vårt mål är en kultur där ledare vågar fatta beslut, delegerar ansvar och har tillit till sina kollegor.
  • Flexibelt arbetsliv – Vi är flexibla i både tanke, handling och rörelse. Vår inställning är att vi kan arbeta var som helst och förflyttar oss när det finns behov.
  • Familj och fritid – En sund balans mellan arbete och fritid tror vi är avgörande för såväl välmående och ett effektivare arbetsliv. Vi vill möjliggöra ett liv där familj och en aktiv fritid kan kombineras med arbete och karriär.
  • Utveckling och talang – Utveckling på alla nivåer är en del av vår företagsstrategi. I vår värld är det en fördel att våga utmana sig själv att prova något man inte kan. Det är så vi hittar nya talanger internt.