OBOS i Sverige

Copywriter

Medlemsägda OBOS är en av Sveriges största bostadsutvecklare och ägs av sina 500 000 medlemmar i Norge och Sverige. OBOS erbjuder bostäder för alla livets faser i form av villor, kedjehus och flerbostadshus, i städer och på landsbygden. OBOS verkar i Sverige genom varumärkena OBOS, Smålandsvillan och Myresjöhus. Koncernen har omkring 2 500 anställda, varav knappt 1 000 i Sverige i dotterbolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem. Tack vare en kommersiellt framgångsrik styrning av verksamheten har OBOS byggt en stark finansiell ställning där vinsterna investeras i fler bostäder. OBOS är även en ledande aktör inom industriellt och hållbart byggande i trä och bygger platsbyggda flerbostadshus i Sveriges större städer. 2020 sålde OBOS 3 633 bostäder, varav 1 516 i Sverige i 152 av landets kommuner.

Brinner du för storytelling och att skriva engagerande texter? Vill du vara en del av ett spännande och växande bolag som bygger för en hållbar framtid?

OBOS söker nu en driven och kreativ Copywriter som vill vara med på deras framgångsrika resa att bygga trygga och hållbara bostäder för hem och vardagsliv. Som Copywriter kommer du att skapa engagerande och säljande texter tvärs över OBOS samtliga plattformar. I denna specialistroll kommer du vara en tillgång för hela avdelningen och förväntas göra research, definiera målgrupper och producera alla typer av texter.

Det här är en fantastisk möjlighet för dig som vill vara med och bygga OBOS som varumärke och vara en del av ett team som präglas av nära samarbete, härlig kultur och motivation.

Ansvar och arbetsuppgifter

  • Skapa intressant, säljande och engagerande innehåll på OBOS samtliga plattformar.
  • Arbeta med text till samtliga varumärken inom koncernen.
  • Arbeta uppdragsbaserat där det ingår att göra research, definiera målgrupper och anpassa kommunikationen utifrån kanal.
  • Ansvara för att text och tonalitet stämmer överens med OBOS strategi och riktlinjer.
  • Jobba i tätt samarbete med i stort sett samtliga på marknadsavdelningen och ha i uppgift att skapa innehåll utifrån arbete som sker dagligen i alla varumärken.
  • Vara proaktiv och identifiera relevant innehåll från verksamheten.

Kvalifikationer

  • Eftergymnasial utbildning på universitet eller högskola, inom kommunikation, journalistik, eller marknadsföring.

Erfarenhet

  • Minimum tre års relevant erfarenhet med tonvikt på arbete inom innehåll eller kundkommunikation.
  • Dokumenterade resultat från liknande arbete.
  • Visuell kompetens, skicklig skribent och är tekniskt kunnig.
  • Erfarenhet av att arbeta i team.
  • Grundlig förståelse av SEO.
  • Behärska det svenska och engelska språket väl i tal och skrift.
  • Allmänna datakunskaper inklusive Office 365.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har ett starkt driv, är initiativrik och kreativ.

För att bli framgångsrik i rollen behöver du ha en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga och trivas i alla möjliga olika sociala sammanhang. Du är positiv och prestigelös och har en förmåga att hantera stora kontaktytor. Du har lätt för att tänka nytt och arbeta både proaktivt och självständigt. Du är en nyfiken person som har ett intresse för research och en passion för storytelling och att skapa engagerande texter.

OBOS erbjuder

En av de snabbast växande bostadsutvecklarna i Norge och Sverige med uttalade mål att växa i Sverige. Vi satsar dessutom på att medarbetare ska må bra, både i och utanför arbetet, genom att aktivt uppmuntra till exempelvis friskvård och sociala aktiviteter – allt för att skapa en positiv teamkänsla bland våra anställda. Koncernen har varit med och format Sverige i 90 år och även om det är husen som satt sin karaktär på Sveriges samhällen och städer, hade det inte hänt om vi inte hade haft kompetent och ansvarsfull personal. Vi jobbar med mycket frihet under ansvar. Koncernen är i en tid av mycket optimistisk tillväxt och du kommer att ingå i ett framgångsrikt team som jobbar på en marknad med mycket goda och spännande framtidsutsikter.

Tjänsten är placerad i Solna. Du rapporterar till Chef Varumärke och samhällsansvar.