Telia Company

SEO Manager

Som SEO Manager på Telia kommer du att ansvara för att ta fram och utveckla vår SEO-strategi för B2C, B2B och Online Service med mål att driva relevant trafik till telia.se som genererar försäljning, leads och hjälper våra kunder. Du kommer att jobba strategiskt och operativt med både innehåll och teknisk SEO och samarbeta tätt med Ecommerce Managers, Mediespecialister, Content Managers, Analytiker, Produktägare, m.fl. På ett engagerat och ödmjukt sätt utmanar du befintliga processer och arbetssätt och identifierar nya möjligheter och förbättringar när det gäller vårt SEO-arbete.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Skapa och löpande utveckla och uppdatera Telia Sveriges SEO-strategi
  • Sätta upp tydliga mål och KPI:er för SEO-arbetet som linjerar med de olika affärsområdenas mål
  • Kontinuerligt arbeta för att förbättra vår ranking, både i det dagliga operativa och i större utvecklingsprojekt
  • Proaktivt föreslå kampanj- och landningssidor utifrån våra prioriteringar och aktiviteter och jobba tätt tillsammans med Content Managers och Ecommerce Managers i skapandet av dem
  • Ta fram riktlinjer inom SEO och jobba tätt ihop med Content Managers i hur de utvecklar SEO-anpassat innehåll
  • Identifiera och tillsammans med och e-commerce team och produktägare utföra tekniska SEO-förbättringar
  • Samarbeta tätt med vårt Performance Marketing-team och hitta synergier mellan organiskt och köpt sök
  • Utifrån ett SEO-perspektiv, bidra med viktig input till vår contentstrategi
  • Ansvara för samarbetet med vår externa SEO-partner
  • Vara super user av våra SEO-verktyg, dela kunskap med alla i teamet och höja den övergripande SEO-kompetensen i stort
  • Vara uppdaterad om de senaste SEO- och marknadsföringstrenderna och identifiera nya möjligheter

Din kunskap och erfarenhet:

  • Minst 5 års erfarenhet från en ledande SEO-roll inom Ecommerce, erfarenhet från arbete på digital- eller SEO-byrå är meriterande.
  • Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt jobbat med SEO för större varumärken
  • Breda kunskaper inom SEO; on-page, off-page och teknisk SEO
  • Erfarenhet av att utveckla och verkställa SEO-strategi
  • Kunnig användare i Google Analytics, Data Studio och Search Console, Ahrefs och/eller andra verktyg inom området
  • Bekant med HTML, CSS och JavaScript samt olika CMS
  • Erfarenhet från SEO-rapportering och uppsättande av dash boards
  • Erfarenhet från A/B- och andra testmetoder

Din personlighet:

  • Lösningsorienterad
  • Nyfiken och handlingskraftig
  • Ansvarstagande
  • Analytisk
  • Kundorienterad och relationsbyggande
  • Prestigelös