Spendrups Bryggeri AB

Head of Category Management, Retail

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Läs mer om oss på www.spendrups.se

Spendrups är Sveriges största bryggeri och ett familjeföretag i fjärde generationen med en grundmurad passion för dryck. Vi är mycket stolta över att vi i år har omnämnts till årets leverantör av Axfood, årets leverantör av Pressbyrån och enligt Gradient Benchmark har våra kunder inom DVH rankat oss som deras #1 leverantör.

Om rollen

Avdelningen för kategoriutveckling tillhör affärsområdet Retail som ansvarar för försäljning av Spendrups produkter till dagligvaruhandeln, servicehandeln och nya marknader. Organisationen som består av ca 50 personer omfattar kategoriutveckling/marknadsanalys, central kundförsäljning, en säljkår, trade marketing och demand planning.

Kategoriutveckling är ett strategiskt viktigt område för både Spendrups och våra kunder. Som Head of Category Management får du därför en central och mycket betydelsefull roll i hjärtat av vår verksamhet där du leder ett team om fem erfarna och engagerade medarbetare som ansvarar för marknadsanalys och kategoriutveckling av vår dryckesportfölj på Retail- marknaden i Sverige. Ditt team jobbar tvärfunktionellt och kundfokuserat och använder marknadsdata och shopperinsikt för att säkerställa ett attraktivt och konkurrenskraftigt erbjudande som skapar mervärde för våra kunder i linje med våra strategier och mål.

Tjänsten är placerad på vårt helt nya huvudkontor på St. Eriksgatan i Stockholm. Som Head of Category Management rapporterar du till Sales Director, Retail Magdalena Jansson och ingår i ledningsgruppen för affärsområdet Retail.

I rollen ingår bland annat att:

  • Driva och utveckla vårt arbete med kategoriutveckling för Spendrups Retail.
  • Ansvara för insiktsarbete kopplat till berörda kategorier avseende shopperbeteende i butik och online såsom identifiering av insiktsbehov, inköp av studier, projektledning, kostnadsuppföljning m.m
  • Coacha ditt team i arbetet med att analysera data för utveckling av våra kategorier, utifrån analys, våra kunders strategier, trender mm
  • Driva övergripande kategoriprojekt tillsammans med våra kunder.
  • Som medlem i ledningsgruppen bidra holistiskt och strategiskt för att utveckla samarbeten och förbättra arbetssätt.

Din bakgrund

  • Min 5 års ledarskapserfarenhet från en liknande roll med budget- och personalansvar.
  • Gedigen erfarenhet från kategoriutveckling eller försäljning inom FMCG och vana av att arbeta mot DVH/SVH.
  • Stark analytisk förmåga – du älskar data och kan omvandla stora mängder av data till strategiska och operativa beslut.
  • Du är en van användare av Nielsendata och POS-data och har erfarenhet av shopperdata, GFK och ICA Kundinsikt.
  • Akademisk utbildning eller annan för tjänsten relevant vidareutbildning.
  • Flytande i svenska och engelska.

Personliga egenskaper

Vi söker en trygg och målmedveten ledare med tydligt kommersiellt fokus och stor passion för att skapa framgångsrika affärer. Du är resultatdriven, analytisk och van att fatta strategiska beslut baserat på data. Du har ett genuint intresse för marknadstrender, insikter och shopperbeteende och kan koppla vår strategi till våra kunders strategier. Du är en visionär och initiativtagare som vill driva förenkling, förbättring och förändring, är van att arbeta tvärfunktionellt och har lätt för att samarbeta med andra. På Spendrups har vi en informell och inkluderande kultur där vi ”vinner som ett lag” och bryr oss om varandra. För att lyckas i rollen blir det därför viktigt att du som ledare är engagerad, prestigelös, nyfiken och ödmjuk.

På Spendrups vill vi stolt kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som medarbetare på Spendrups har du en viktig roll i vår gemensamma strävan och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.