Cellnex Sweden AB

Head of Commercial

Cellnex Sverige är en av Sveriges största ägare och tillhandahållare av infrastruktur inom telekomsektorn. Företaget har funnits på Svenska marknaden sen 2020 och är i kraftig tillväxt. Cellnex har för närvarande kommersiella aktiviteter riktade mot mobiloperatörer, fastighetsägare, industriella och andra företag samt kommuner och myndigheter, i syfte att tillhandahålla resurser som neutral infrastrukturoperatör inom telekomsektorn. Cellnex kan leverera passiv utrustning som telekomtorn, samt aktiv utrustning som privata nät, antennsystem och hela mobilnät. Företagets omsättning ligger idag i intervallet 0,5 – 1,0 miljarder SEK.

I rollen som kommersiell chef har du ett huvudansvar för att forma och driva företagets kommersiella aktiviteter på den svenska marknaden. Genom att identifiera och genomföra nyförsäljning mot nya och befintliga kunder har du i uppdrag att möjliggöra företagets tillväxtmål.

I rollen leder du ett team på sex medarbetare; säljare, KAMar, samt inom tech sales support och administration. Teamet kan komma att behöva växa med tiden. Rollen är både strategisk och operativ. Fokus ligger på de fyra olika sektorerna: Traditionella telekomoperatörer, Privata nät, Inomhustäckning och Myndighetsaffärer. En viktig del i uppdraget kommer initialt att handla mycket om att utbilda marknaden. I rollen rapporterar du till VD i Sverige samt till Commercial Director i Spanien (HQ).

ANSVAR OCH HUVUDSAKLIGA UPPGIFTER

  • Leda de kommersiella aktiviteterna för Cellnex i Sverige.
  • Leda ett kommersiellt team.
  • Identifiera affärsmöjligheter, ta erforderliga initiativ gentemot existerande och potentiella kunder. Formulera kommersiella förslag, leda alla aktiviteter i säljprocessen.
  • Delta i affärsförhandlingar och kontraktsdiskussioner.
  • Utforma företagets långsiktiga kommersiella strategi.
  • Utveckla och förädla processer inom det kommersiella området.
  • Rapportera till VD samt Cellnex koncernledning.
  • Ingå i Cellnex Sveriges ledningsgrupp och delta i företagets övergripande strategiska planering.

ERFARENHET OCH KOMPETENS

  • Minst tio års kvalificerad yrkeslivserfarenhet.
  • Relevant högskoleutbildning.
  • God erfarenhet av komplex försäljning av tekniska system, b2b, på den svenska marknaden.
  • Goda ledaregenskaper och erfarenhet av formellt ledarskap.
  • Mycket god kommunikativ förmåga.
  • God förmåga att självständigt formulera kommersiella erbjudanden och att värdera möjligheter och risker.
  • God erfarenhet av kommersiella förhandlingar på ledningsgruppsnivå.
  • Gärna erfarenhet från telekom eller från fastighetssektorn.
  • Kunskap om mobilnät och en mobiloperatörs verksamhet är önskvärt.
  • Svenska och engelska, flytande i tal och i skrift.

PERSONLIGA EGENSKAPER

  • Du är kommersiellt lagd.
  • Du är en person med integritet som vågar utmana.
  • Du är prestigelös.
  • Du är entreprenöriell och har förmåga att driva affär i ett bolag i tillväxt och utveckling.
  • Du är en strateg och taktiker och rör dig obehindrat mellan strategi och operativa frågor.
  • Du är kommunikativ och har en god social förmåga.
  • Du är trygg och stabil.