OKQ8 AB

Digital Product Owner -Loyalty

Vår bransch är en av de främsta orsakerna till klimatförändringarna och om vi ska finnas kvar i framtiden behöver vår affär förändras i grunden. Vi arbetar aktivt för omställningen till ett fossilfritt samhälle genom att minska vårt eget klimatavtryck, såväl som att hjälpa våra kunder att göra bättre och mer hållbara val utifrån sina förutsättningar. Vill du vara med och bidra till hållbar utveckling på riktigt? Följ med på vår resa mot en fossilfri framtid!

Som Digital Product Owner (DPO) inom Loyalty blir du en del av ett branschledande bolag med en stark vision som befinner sig i en digitalt spännande omställnings- och förändringsresa mot att skapa ett fossilfritt samhälle mot en mer ”sustainable mobility”.

Vi söker nu en engagerad och affärsdriven DPO inom Loyalty som kommer att vara ansvarig för att digitalt utveckla och implementera förbättringar inom ett av Sveriges mest omfattande lojalitetsprogram för att öka kundengagemang och lojalitet. Du kommer vara en del av CRM-teamet i den digitala divisionen, vilket för närvarande består av sju medarbetare där du rapporterar direkt till Head of Customer Value Maximization & Members.

Din främsta uppgift som DPO Loyalty är att med hjälp av data och digitala processer driva kundlojalitet och maximera värdet av vår kundbas. Du kommer att ha ansvaret för att forma och genomföra digitala strategier som optimerar våra lojalitetsinitiativ och säkerställer en sömlös digital kundupplevelse.

Uppgifter och ansvar

  • Utveckling och förfining av den övergripande digitala strategin för våra lojalitetsprogram i linje med affärsmålen. Du kommer att identifiera möjligheter att genom både data, innehåll och kanalmässigt förbättra kundupplevelsen och öka våra kunders engagemang och värde genom olika lojalitetsinitiativ.
  • Genomförande och digital automatisering av lojalitetsprogram, inklusive design och hantering av kundkommunikation, automatisering och kampanjer under kundens livscykel. Du kommer att använda moderna tekniklösningar för att effektivisera programmet och förbättra kundengagemanget.
  • Användning av kunddata och insikter för att skapa personliga och målinriktade lojalitetsupplevelser. Du kommer att samarbeta med tvärfunktionella team för att implementera datadrivna kommunikationsstrategier och digitalt personalisera erbjudanden baserat på kundpreferenser.
  • Upprättande av nyckeltal och mätvärden för att analysera och optimera framgången för lojalitetsprogram. Du kommer regelbundet analysera och rapportera för att övervaka programmets prestanda, identifiera förbättringsområden och ge datadrivna rekommendationer.
  • Nära samarbete med interna intressenter, såsom marknadsföring, försäljning och IT-team för att säkerställa samordning och sömlös digital integration av lojalitetsprogram på olika beröringspunkter. Du kommer att vara den primära kontaktpersonen för frågor relaterade till kundlojalitet.
  • Kontinuerlig optimering och innovation genom att vara uppdaterad om branschtrender och nya digitalatekniker inom lojalitetsstyrning. Du kommer att proaktivt identifiera möjligheter till förbättring och innovation, driva kontinuerlig förbättring och bibehålla en konkurrenskraftig position.

För att vara framgångsrik i rollen som DPO inom Loyalty förväntar vi oss att du har

  • Minimum 5 års erfarenhet av en liknande roll
  • Relevant akademisk utbildning
  • God vana att arbeta helst i eller åtminstone nära en digital squad/IT-organisation
  • Arbetat med data från stor kundbas / lojalitetsprogram
  • Erfarenhet av digital utveckling, gärna med AI-stöd och agila processer
  • Erfarenhet från retail och både fysisk och digital försäljning är önskvärt
  • Erfarenhet av att hantera krav från tvärfunktionella team
  • Erfarenhet från en roll med större fokus på dynamisk utveckling än förvaltning

Personlighet och egenskaper som vi värdesätter

  • Analytisk och affärsdriven
  • Kommunikativ och teamorienterad
  • Proaktiv och initiativtagande
  • Stort techintresse och passion för nya digitala verktyg
  • Kunna arbeta både strategiskt och operativt

Our digital setup

In OKQ8 the architecture follows a decentralized direction with maximized dynamics secured by a MACH-inspired target architecture. Based on an explicit API-first strategy we use a blend of cloud native microservices eventually integrated with a modern IPaaS, all backed up with a platform-based Target Architecture (TA) and a mesh-inspired Data Architecture (DA). Our organization follow a similar decentralized setup with a high degree of domain driven design (DDD), a structure leaning towards a functional teams for operations and blended teams for development, with explicit agile processes backed up by DevOps. While we respect the experience and skills you bring to our mission, we expect you to embrace and execute on it as part of the above framework for OKQ8 Digital Development.