3 snabba frågor till Fredrik Andersson, Marketing Director Acquisition på Verisure

För drygt fem år sedan hjälpte vi Verisure att finna Fredrik Andersson till rollen som Head of Online och som nu har vuxit till Marketing Director for Acquisition. Vi passade på att ställa tre snabba frågor till Fredrik om vad som lockade honom, utvecklingen, uppdraget och vilka utmaningar han står inför.

När du började på Verisure för 5,5 år sedan vad var det som lockade dig till bolaget och rollen som Head of Online?
– Jag imponerades av giftermålet mellan avancerad teknik, mänsklig kontakt och hög kundvårdande professionalism som tagit Verisure till en marknadsledande position.

– Det som särskilt lockade då och som även är en betydande del av framgången idag är innovationstakten där Verisure är ledande inom säkerhet och trygghet i hemmet och hela tiden utmanar gränserna för att snabbare och bättre kunna trygga människor i deras hem och på företag. Verisure gör verkligen skillnad i människors vardag och har till och med räddat liv genom vår kunniga personal i vår larmcentral i samspel med vår avancerade hemlarmsteknik och räddningstjänst.

– Att arbeta på ett bolag som verkligen gör en betydande skillnad för människors trygghet och säkerhet är häftigt!  Att jobba med marknadsföring utifrån de förutsättningarna är helt enkelt inspirerande.

– Förutom de aspekterna så var det avgörande att jag skulle få jobba med dels den rekryterande chefen som då var marknadsföringschef samt vår VD. Två personer som jag skulle gilla att jobba med och även kunna lära mycket av.

Kan du berätta om din utveckling på Verisure och vad ditt främsta uppdrag är i din nuvarande roll som Marketing Director for Acquisition?
– När jag började på Verisure i rollen som Head of Online, Nordics så var uppdraget att sätta strategi, bygga en operativ modell och avdelning kring direct response marketing och särskilt växla upp den digitala marknadsföringen i Sverige och resten av Norden, i princip göra en ”playbook” och implementera och förfina.

– Utefter vägen har mer ansvar tillkommit bland annat att leda marknadsföringen jämte Verisure även för våra andra koncernbolag Securitas Direct (som erbjuder företagslarm) liksom Alert Alarm (som säljer vad vi kallar ”Do it yourself” lösningar för hemlarm).

– Med tiden fick jag möjligheten att ta över efter dåvarande marknadschef och även ansvara för varumärke och kommunikationsstrategi. Idag sitter jag i den svenska ledningsgruppen och i min roll är jag ytterst ansvarig för våra varumärken, övergripande marknadsföringsstrategi och resultatansvar genom den operativa marknadsförings- och försäljningsmodellen inom avdelningen.

– Min främsta uppgift ser jag som att stötta, motivera, vägleda och möjliggöra mitt team att utvecklas och nå våra ambitiösa mål.

– Med tiden har mitt team växt till en större avdelning med helt fantastiska kollegor som jag imponeras och själv lär av dagligen!

Hur har bolaget förändrats sedan du började och vilka utmaningar står ni inför idag?
– Som bolag har vi en trygg värdegrund och kultur som genomsyras av kompetenta och ambitiösa medarbetare som alla delar en inställning av att ständigt utmana och förbättras men samtidigt är väldigt ödmjukt inställda och hjälpsamma. Det är en trygg bas att vila på då omvärlden ständigt förändras och vi måste anpassa oss.

– I grunden tycker jag inte att bolaget har förändrats men våra utmaningar har gjort det vilket ställt större krav på hur vi jobbar tillsammans i avdelningen och tvärfunktionellt samt vilka KPIer och målsättningar vi styr mot.

– Utmaningar är dock en del av vardagen de kommer bara i skiftande form och just problemlösningen är kanske det vi lägger allra mest tid på i teamet då det är en förutsättning för att utvecklas.

– Det som förändrats mest under min tid på Verisure och är tydligast gentemot kund är vår produkt och tjänsteutbud som ständigt förbättras för att kunna erbjuda marknadens tryggaste och säkraste hemlarm både med hänsyn till inbrott och brand liksom att underlätta vardagen för våra kunder genom att knyta ihop trygghet och säkerhetsaspekterna med tjänster inom smarta hemmet.

– I slutändan är det jag har kommit att imponeras mest över inom Verisure vilken oerhörd kompetens som finns här. Oavsett land eller avdelning så är alla våra medarbetare ytterst ambitiösa, kunnig och har alltid kunden i fokus och besitter var och en för sig liksom tillsammans en kompetens jag aldrig upplevt på något annat bolag. Den arbetsmiljön utmanar och utvecklar en liksom gör en riktigt stolt att få arbeta med alla dessa fantastiska kollegor som i slutändan bidrar till att trygga det som betyder mest för miljontals människor i Europa och Sydamerika där våra kunder återfinns.

Vi tackar Fredrik för att han tog sig tid att svara på våra frågor och önskar honom fortsatt lycka till i sitt nya uppdrag.

Behöver ni hjälp med rekrytering av kompetens inom marketing, affärsutveckling och management kontakta oss på info@headagent.se eller ring oss på 08-515 140 48. Läs gärna mer om vårt erbjudande inom MarCom, Marketing, Marknadsföring och Marknad & Kommunikation, https://www.headagent.se/marknadsforing/