3 snabba frågor till Peter Beckius, ny Global E-commerce Director på GANT

GANTs nya Global E-commerce Director, Peter Beckius som vi fick möjligheten att hjälpa till nästa utmaning har tillträtt sin nya roll. Vi passade på att ställa tre snabba frågor till honom då han har hunnit bli lite varm i kläderna om vad som lockade honom, om uppdraget och vilka utmaningar han står inför.

Vad är ditt främsta uppdrag i din nya roll?

– I rollen som Global E-Commerce Director är mitt övergripande ansvar att säkra bolagets vision, mål och strategi i E-handelskanalen. Det innefattar då både att driva försäljning och lönsamhet, men även att säkra en stark kundupplevelse och bygga varumärket långsiktigt. Tillsammans med mina team, både globalt och i de olika marknaderna runtom i världen, kommer vi sätta riktningen och fokusen för E-Com framåt.

– Sen tycker jag det är väldigt viktigt att säga att även om jag är ansvarig för E-Com så har jag tillsammans med mina kollegor inom övriga försäljningskanaler ett gemensamt ansvar att möta vår gemensamma kunds förväntningar när man möter GANT, oavsett försäljningskanal.

– Som ledare för E-Com ser jag att min uppgift är i grunden att skapa förutsättningar för mina duktiga team och medarbetare, globalt och lokalt, att kunna leverera på vår gemensamma strategi.

 

Vad lockade dig att gå till GANT och rollen som Global E-Commerce Director?

– Det var flera saker som lockade mig. Först och främst är GANT ett starkt varumärke som jag personligen gillar och tror på, med mycket potential. Väl i processen fick jag även mycket gott intryck av ledningen och den företagskultur man har och vill bygga framåt. Sen känns de utmaningar och möjligheter som finns otroligt spännande, både för bolaget som stort och e-handeln specifikt. Jag tror jag kommer kunna bidra på ett väldigt positivt sätt på GANT och i rollen givet min profil och mina styrkor. En bra match helt enkelt!

 

Vilka utmaningar står ni inför?

– Jag tror att GANT har samma utmaningar som branschen i stort. Dvs. att hänga med i det snabba skifte som pågår. Det handlar såklart dels om ett digitalt skifte, som sannolikt nu kommer gå ännu snabbare i och med Corona-pandemin. Men i grunden handlar det om att fortsätta vara relevant för kunden och möta kundens snabbt förändrade och ökade förväntningar på köpupplevelsen. Det kommer innebära ett ökat fokus på hållbarhet, att skapa köpupplevelser som är inspirerande, friktionsfria, sömlösa och personligt anpassade – oavsett försäljningskanal.

– För GANT specifikt tror jag också att det kommer vara viktigt att fortsätta bygga ett starkt varumärke globalt. Vi har redan stark varumärkeskännedom i Norden men har helt klart mer potential i fler geografier.

Vi på Head Agent tackar Peter för att han tog sig tid att svara på våra frågor och önskar honom fortsatt lycka till i sitt nya uppdrag.

Behöver ni hjälp med rekrytering inom e-commerce, digital marknadsföring och affärsutveckling kontakta oss på info@headagent.se eller ring oss på 08-515 140 48. Läs gärna mer om vårt erbjudande inom e-com och digital transformation, https://www.headagent.se/digital-transformation/