I 15 år har vi hjälpt företag att skapa affärsvärde genom att identifiera och attrahera ledare som gör verklig skillnad. Ett stort tack till alla kunder, kandidater och kollegor som varit en del av resan! Vi vill dela med oss av våra insikter längs vägen från startup till etablerad aktör inom Executive Search. Häng med!
2021 THE POST PANDEMIC BOOM – Efter ett omtumlande pandemi år var det nu en explosionsartad efterfrågan på kompetens. Många företag, särskilt inom tech och digitalisering, befann sig i tillväxt och sökte efter rätt kompetens. Samtidigt var kandidatmarknaden utmanande. Många valde trygghet framför förändring, medan andra befann sig på i flera parallella processer samtidigt på jakt efter rätt erbjudande. Vi var tillbaka på kontoret igen, men hybridarbete blev snabbt norm. Det var en självklarhet ur kandidatperspektiv, men en källa till diskussion för många chefer som ville samla sina team fysiskt.
Framgångar
Som ett resultat av målmedvetna satsningar på marknadsföring så var vårt varumärke nu ännu starkare, vilket gav en tydlig effekt. Kundförfrågningarna ökade markant och vi var åter på nivåer som påminde om våra bästa år. Internt strukturerade vi om och samlade alla våra tjänster under ett varumärke och en kultur. Vi tog bort onödiga mellanlager, skapade förutsättningar för att växeldra resurser och agera snabbare. Dessutom utvecklade vi vårt erbjudande för att möta en förändrad marknad. Med lanseringen av vårt tech-erbjudande och ett förstärkt fokus på Talent Accquisition kunde vi erbjuda kostnadseffektiva lösningar som attraherade både nya kunder och mötte nya behov.
Lärdomar
Vi lärde oss vikten av att hålla hög kvalitet på onboarding, även när tempot är högt. Många nya konsulter kastades rakt in i uppdrag och det fanns inte alltid tid att stötta dem på rätt sätt. Vi insåg hur avgörande det fysiska kontoret är för att bygga kultur och för att nya kollegor ska känna sig hemma. Samtidigt blev vi påminda om att hårt arbete ger resultat. Vår höga aktivitetsnivå och satsningar inom marknad/affärsutveckling gjorde verklig skillnad. Vi hade uppdragen, men utmaningen låg istället i leveransen. Kandidater var mer försiktiga än tidigare och många tackade nej sent i processerna. Det diskuterades mycket med nätverket hur du leder i en hybrid vardag.
2022–2024 THE ROLLER COASTER RIDE – Åren går samman i enda fartfylld åktur. Det är uppgång och nergång om vartannat i en rasande fart. Perioden börjar på topp med “All time high” under första kvartalet 2022. Men världen kastas snabbt in i ett nytt krisläge med anfallskrig i Europa, energikris och en skakig geopolitisk situation. Investeringsviljan bromsar in, särskilt inom tech-sektorn som ställer om från tillväxt till lönsamhet. Det påverkar rekryteringsbranschen omedelbart.
Framgångar
Vi lyckas identifiera nya växande segment, såsom förnyelsebar energi, säkerhet och stabila bolag med långsiktiga agendor. Vår ökade erfarenhet, starkare strukturkapital och förmåga att snabbt växeldra med interna resurser har gjort oss mer motståndskraftiga i en svängig marknad. Vi utvecklade också en mer flexibel kostnadsstruktur. Helt enkelt anpassade till att snabbt kunna skala upp eller ner efter efterfrågan. Vi mäter kund- och kandidatupplevelse på ett mer systematiskt sätt, vilket ger oss värdefulla insikter i hur vi kan bli ännu bättre.
Lärdomar
Vi gick in i perioden med hög tillväxttakt, men missbedömde styrkan i marknadens avmattning. Det blev tydligt att vi anställde för snabbt. Det är ett marknadsläge som kräver stor lyhördhet, både vad gäller vilka positioner som efterfrågas, var tillväxten finns och vilken betalningsförmåga kunden faktiskt har. I ett läge med hög konkurrens och färre uppdrag har vi behövt vässa vår kommunikation, vårt erbjudande och våra arbetssätt. Även i perioder av lägre tryck så fortsätter vi att hålla hög aktivitet, hålla dialogen levande, alltid med örat mot marknaden.