Nobina Sverige AB

Chef Drift & Infrastruktur

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Koncernen omsätter närmare 9 miljarder SEK och har cirka 9 000 medarbetare med verksamhet i fyra länder och huvudkontor i Solna, Stockholm. Nobina är branschledare i termer av lönsamhet, utveckling samt initiativ för en sundare bransch.
 
Nobinas framgångar bidrar till ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader.
 
Nobina är ett modernt bolag med tydliga värderingar, där IT funktionen är en integrerad del av en spännande verksamhet. Sedan juni 2015 är Nobina AB noterat på NASDAQ OMX. Mer information återfinns på www.nobina.com
 

Varje dag ser vi på Nobina till att mer än en miljon människor kommer till sitt arbete, skola eller annan verksamhet. Vill du hjälpa oss med att förenkla vardagsresandet och lyfta Nordens största bussoperatörs IT-infrastruktur till nya höjder? Sök då rollen som Chef Drift & Infrastruktur hos oss!

Till Nobina ska vi tillsätta en chef för avdelningen Drift & Infrastruktur. Du leder ett team på 10 personer och driver utvecklingen av vår IT-infrastruktur, standarder, och driftprocesser. Teamets huvudansvar är att säkerställa att Nobina har en effektiv leverans av intern & extern IT-infrastruktur som stödjer verksamheten och dess processer. 

Ansvarsområden

  • Leverans-, resultat- och personalansvar för Drift & Infrastruktur på IT
  • Tar fram och ansvarar för enheten årliga budget och investeringar
  • Leda framtagandet av strategin för enhetens verksamhetsplaner och säkerhetsställer att den går i linje med Nobinas övergripande IT-strategi
  • Ansvarar för enhetens sourcingstrategi och partner- & leverantörsrelationer
  • Sätter strategisk riktning för design och drift av IT-system som tillgodoser verksamhetens behov
  • Samarbetar med övriga enheter på IT i leverans av tjänsteportföljen och den styrning & prioritering av resurser som det kräver
  • Ingå i IT-ledningsgrupp 

Kompetens

  •       Erfaren ledare med gedigen erfarenhet inom IT-infrastruktur
  •       God vana av att hantera leverantörer
  •       Erfarenhet av process- & kvalitetsarbete
  •       Relevant examen
  •       Minimum fem års arbetslivserfarenhet inom relevant område

Personlighet

  •       Du har stor affärsförståelse
  •       Du är social och kommunikativ samt har god samarbetsförmåga
  •       Du tar egna initiativ och känner stort ansvar för att driva ditt område framåt
  •       Du är leveranssäker och strävar efter att uppnå goda resultat

För mer information om tjänsten vänligen kontakta ansvariga researchers Sara Markstedt; sara.markstedt@headagent.se och Emmie Sandberg; emmie.sandberg@headagent.se eller ansvarig konsult Charlotte Mårdh; charlotte.mårdh@headagent.se