Arla Foods Sweden

Senior Content Manager – inhouse-byråchef

At Arla, we do so much more than make some of the world’s favorite dairy products. We make healthy taste delicious, mornings worth getting up for and family dinners unforgettable. Arla, Bregott, KESO and Castello – brands like these make us a vital, natural part of modern life in over 100 countries around the world.

Vill du jobba på en arbetsplats som genomsyras av mångfald och där det finns stora ambitioner, utmanande arbetsuppgifter och goda utvecklingsmöjligheter? För oss inom Arla är mjölk naturens bästa livsmedel. Vi är stolta över att kunna förädla den till yoghurt, ost, smör, mjölkpulver och många andra mejeriprodukter till glädje och nytta för miljontals människor runt om i världen. Vi kombinerar traditionellt hantverkskunnande med teknik i världsklass och är noga med att ta hänsyn till naturen genom hela produktionskedjan, från gården till ditt kök.

Senior Content Manager ansvarar för avdelningens nybildade content-hubbs leveranser och framgång. Teamet består av specialister inom digital storytelling och övriga format för digital kommunikation. Rollen innebär att vara en nyckelaktör för att skapa och sätta en ny kultur kring storytelling, för att nå och bygga lojal publik i de egna kanalerna. Huvudfokus ligger på matinspiration och hälsa. Arlas inhouse content-hubb översätter konsumentinsikter till relevant innehåll för de olika digitala kanalerna. Som Sr. Content Manager har du det övergripande ansvaret för teamet – såväl heltidsanställda och konsulter – som producerar, optimerar och publicerar innehåll för olika typer av kanaler, baserat på kreativ idé eller brief.

 

Ansvar och arbetsuppgifter.

  • Leda och utveckla content-hubben ­– utforma nya sätt att arbeta och skapa ett digitalt/redaktionellt mindset och kultur. Upprätta nya processer och arbetsflöden. Hantera personal och resursallokering.
  • Budgetansvar för produktion i digitala medier – inklusive arla.se, Arla Köket-appen, vardagspuls.se, kund.arla.se, stansbästa.se samt alskadeost.se.
  • Processägare – kvalitetsansvarig för den strategiska kommunikationen (främst mat och hälsa) i digitala kanaler, inklusive kommunikationsmallar med visuell stil och ton.
  • Interna kampanjbriefer – säkerställa leverans, kreativ höjd samt koncept till interna intressenter. Säkerställa att interna kampanjer levereras inom budget.
  • Ansvarig för innehåll – identifiera behov och ansvara för kontinuerliga förbättringar.
  • Hantera underleverantörer och konsulter, till exempel receptkonsulter och seo-byråer.
  • Säkerställa skalfördelar vad gäller globalt producerat material i nära samarbete med närliggande marknader
  • Tillsammans med kommunikationsdirektör och Digital Brand Managers ansvara för att skapa Arlas årliga innehållskalender och kommunikationsplan.
  • Tillsammans med digitala produktutvecklare säkerställa kommersialisering av Arlas matinspirationstjänster och verktyg, för att driva konverteringar såväl online som offline.

 Erfarenhet och kompetens.

  • Relevant akademisk utbildning. Företrädelsevis inom digital marknad och kommunikation
  • Minst 5 års erfarenhet av digital content creation (web, video, blogs, social, mobile, animation, native, news, intranet, portals etc)
  • Förstå redaktionella arbetsmetoder
  • Erfarenhet av layout och digital design
  • Projektledarerfarenhet
  • Byråerfarenhet. Erfarenhet av hur olika digitala kanaler bidrar till medie-mixen.
  • Erfarenhet av personalansvar och budgetarbete
  • Erfarenhet från att ha arbetat i en matrisorganisation med interna intressenter.
  • Erfarenhet av att ha arbetat datadrivet med webbanalys
  • Kunna leda ett förändringsarbete och bygga team för att nå kreativ höjd samt starkt engagemang
  • God svenska och engelska i tal och skrift

Personliga egenskaper.

  • God ledare
  • Strukturerad
  • Beslutsam
  • Relationsbyggande
  • Pedagogisk
  • Kreativ

 

För mer information vänligen kontakta Julia Salming, julia.salming@headagent.se 076-346 88 31 eller 
Anton Wennström, anton.wennstrom@headagent.se 073-507 84 27