Intervju med författaren till ”E-handel för alla”

I Sverige är det fortfarande vanligast att handla direkt av specialiserade e-handlare, även om Amazon öppnat upp sin verksamhet och marknadsplatser som CDON och Fyndiq varit aktiva i många år – men det finns marknader i Europa och världen där marknadsplatser är helt dominerande. Och marknadsplatser kan vara en verklig tillväxtmotor för många företag.

Christer Pettersson har precis publicerat sin tionde bok (”E-handel för alla”), en handbok som beskriver hur du i praktiken kan förbättra alla delar som ingår i det hantverk som e-handel är: från affärsidé till att driva egen webbutik eller sälja på marknadsplatser och slutligen hur du skapar tillväxt och går internationellt.

Christer har ingått i Head Agents nätverk i många år och han har både rekryterat och blivit rekryterad via oss. En av de positioner vi hjälpte honom att tillsätta får några år sedan var en Head of Marketplaces – och just marknadsplatser och den potential för tillväxt som dessa utgör är en del av den nya boken.

Varför har du skrivit den här boken?

Jag har jobbat med e-handel sen 1998 och jag har även varit inblandad i olika utbildningar kring e-handel de senaste tio åren, framför allt på IHM och deras utbildning till E-commerce Manager, och jag har länge känt att det har saknats en handbok som går igenom det gedigna hantverk som det är att driva e-handel och att skapa tillväxt i den digitala försäljningen.

 

Du har ju lovat att bjuda på ett exklusivt utdrag ur boken, vad handlar det om?

Jag tycker att det är viktigt att alla som driver e-handel sätter sig in i ekosystemet kring marknadsplatser och hur detta skulle kunna hjälpa till att driva tillväxt, Sen finns det naturligtvis för- och nackdelar med att sälja på externa marknadsplatser, men det är platser där köpberedda kunder redan finns. Och det kan till exempel vara en fantastisk möjlighet att testa nya marknader för att få in data och insikter. Så du sedan kan fatta bättre beslut kring vilka marknader du ska satsa på själv.

Slutligen, innan vi publicerar utdraget ur boken om marknadsplatser – har du något mer tips till e-handlare som både vill växa och visa lönsamhet?

Att växa och ta marknadsandelar kostar, så jag tror oerhört mycket på att parallellt satsa på sina egna kanaler – de som driver trafik och försäljning utan rörliga kostnader. Och jag har alltid haft som ambition i de bolag jag jobbat för att vara bäst i branschen på SEO, dvs. bäst på att driva relevant trafik från Google utan att betala för den. Lyckas du med det kan du både växa och vara lönsam.

Utdrag ur boken ”E-handel för alla”:

”Efter många år av rykten och spekulationer öppnade Amazon sin svenska verksamhet och sin sida Amazon.se i oktober 2020.

Enligt webbplatsen Ehandel.se omsatte Amazon cirka 2 miljarder kronor i Sverige 2022, vilket skulle motsvara cirka 1 % av den svenska e-handeln – så betydligt mindre än till exempel i Tyskland och på andra europeiska marknader, där Amazon varit verksamma betydligt längre.

Men, Amazon.se är på frammarsch och har även ett par viktiga fördelar jämfört med mer lokala marknadsplatser – och ett antal nackdelar.

På plussidan finns möjligheten att Amazon kan hjälpa till med det som kallas fulfilment, det vill säga lagerhållning och leverans. Självklart mot en kostnad, men det innebär att du som säljare kan lista dina produkter på flera Amazon-sidor runt om i Europa – som till exempel Frankrike, Italien, Nederländerna, Spanien, Storbritannien och Tyskland – och därmed få en mer internationell exponering och internationella leveranser.

Vad kostar det då att sälja på Amazon och även låta Amazon sköta lager och leverans? Amazon har en differentierad prissättning och kostnaderna påverkas av saker som kategori, storlek och vikt på dina produkter, men tumregeln är att du som säljare bör ha en marginal på minst 50 % för att bli lönsam.

Runt 15 % går bort direkt i kommission (observera att detta är riktmärken), men räkna med att lager och leverans kan kosta ytterligare 15–25 % beroende på vilken typ av produkter du har och hur länge de ligger på hyllan innan de omsätts. Lägger du dessutom till Amazon Ads (annonsering inne på Amazon för att säkerställa att dina produkter syns) som lätt kan uppgå till 10 % av ditt ordervärde, är du snabbt uppe i 40–50 % som går till Amazon.

Tillverkar du egna produkter och har en marginal på 50 % eller mer så kan du få en bra skjuts i din försäljning och vara lönsam på Amazon, även om det verkligen krävs ett gediget arbete för att lyckas fullt ut.

Med tanke på hur användarvänliga och konsumentfokuserade Amazon annars är, med stort utbud och snabba leveranser, så är ”baksidan” av Amazons plattform – alltså administrationsgränssnittet där du listar dina produkter och hanterar din försäljning och rapportering – tyvärr raka motsatsen.

Men om du är beredd att investera den tid och kraft som krävs för att lyckas på Amazon, finns det ingen större marknadsplats i Europa och Nordamerika där du kan sälja dina produkter.

Vilka är då nackdelarna med Amazon jämfört med exempelvis CDON och Fyndiq?

Jag har själv erfarenhet av att sälja på alla dessa tre plattformar, och jag skulle säga att det är något enklare och smidigare att jobba med CDON och Fyndiq, som dessutom har en lokal kundservice där du kan få hjälp (även om Amazon också bygger ut den lokala servicen för säljare på marknadsplatsen).

Så gränssnittet och den lokala servicen är lite bättre på dessa plattformar än på Amazon, och dessutom har många svenska e-handelsplattformar någon form av direktkoppling till dessa två aktörer.

Men även på CDON och Fyndiq krävs en verklig arbetsinsats för att lyckas. Det är omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer bli storsäljare och vilka som kommer bli hyllvärmare och sälja dåligt – eller inte alls.

Så oavsett vilken eller vilka marknadsplatser du bestämmer dig för att testa att sälja på, kommer det vara en process att komma i gång och sedan att förfina och optimera och hitta rätt sortiment och rätt pris på respektive marknadsplats.”

Christer Pettersson författare till boken ”E-handel för alla”

Boken finns att köpa hos nätbokhandlare som Adlibris och Bokus och på marknadsplatser som Amazon.se. Läs mer om boken