Swedbank

UX Designer

Med 7 miljoner privatkunder och 552 000 företagskunder finns det hissnande möjligheter på Swedbank att göra skillnad och bygga vidare på vår 200 åriga historia. Tillsammans med sparbankerna möter vi kundernas behov i både digitala och fysiska kanaler, och allt där emellan. På Swedbank finns tryggheten och möjligheten att prova nya saker i en stabil miljö med utvecklingsmöjligheter och bra personalförmåner. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats som ger värdefull erfarenhet från varierande projekt inom fintech.

Du brinner för användarcentrerad design. Du gillar utmaningar. Och viktigast av allt, du vill hjälpa mer än 5 miljoner människor att få bättre koll på sin ekonomi. Stämmer det in på dig? Om ja, kom och jobba med UX hos oss på Swedbank. Du kommer att bli en viktig del i ett stort och ungt UX team. Vi är ett 30-tal designers som jobbar hårt med att forma bra kundupplevelser i Swedbanks digitala kanaler.

Övergripande ansvarsområden.

  • Du skapar design baserad på kundinsikter, affärsmål och tekniska möjligheter. Ditt viktigaste verktyg är UX-designprocessen, hela vägen från research till test. Du jobbar iterativt och användartestar löpande för att säkerställa att din design skapar värde för våra kunder och banken.
  • Du kommer att arbeta i agila och tvärfunktionella team som består av en eller flera UX designers, produktägare, utvecklare och intressenter.
  • Du känner dig bekväm med att argumentera för värdet av din design och kan motivera dina designbeslut för projektens olika intressenter.
  • Du kan Design Thinking och vi blir extra glada om du också kan facilitera workshops.

För att lyckas i rollen behöver du.

  • Minst 3-års erfarenhet av arbete med användarcentrerat designarbete. Erfarenhet av att driva projekt från research, koncept, prototyp till test.
  • Ha arbetat med responsiva webbplatser och mobila appar i agil utveckling.
  • Vara van att arbeta med Sketch, Invision eller liknande designprogram.
  • Ett brinnande engagemang för att lösa komplexa utmaningar för att skapa värde för både användare och banken.
  • En passion att forma användarupplevelser både strategiskt och som en ”do-er”.
  • Stor empati för våra användare och förmåga att driva användarcentrerad design.
  • Tycka om att jobba i team och kunna kommunicera väl på både svenska och engelska.

Varför jobba på Swedbank?

På Swedbank finns tryggheten och möjligheten att prova nya saker i en stabil miljö och med bra personalförmåner. Vi erbjuder dig både professionell och personlig utveckling på en stimulerande arbetsplats med varierande projekt och ansvar. Vi är ett stort designteam där vi lär av varandra och samarbetar för att lösa designutmaningar som påverkar många. Vår Design hub sitter centralt tillsammans med den digitala bankens ledning, affär och utvecklare i hjärtat av Swedbanks moderna huvudkontor.