Urkund

Urkund – Chief Marketing Officer

Urkund erbjuder ett helt automatiserat system för hantering av problemet med plagiering inom utbildningsvärlden. Idag använder majoriteten av Sveriges universitet och högskolor Urkund för att effektivt upptäcka och förebygga plagiering. Även på grund- och gymnasieskolor i Sverige är Urkund ledande aktör. Urkund finns även i övriga delar av världen och är nu inne i en global tillväxtfas med mål att bli global marknadsledare. Urkund ägs och vidareutvecklas av Prio Infocenter AB och har kunder i 60 länder.

Vi söker nu en CMO som kan hjälpa Urkund på den globala tillväxtresan med mål att bli nummer ett i Europa och även marknadsledare internationellt. Uppdraget är att etablera och utveckla online sales samt driva det totala marknadsföringsarbetet för bolaget. CMO rapporterar direkt till VD och sitter i bolagets ledningsgrupp. Vi söker en driven digital B2B-marknadsförare som kan sätta den totala marknadsstrategin på egen hand och driva igenom arbetet globalt.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER

  • Formulera och implementera marknadsstrategi och arbeta både strategiskt och operativt med varumärkesbyggnad på lokala marknaderna
  • Ansvara för produktion av content, kampanjer och för hela kedjan från brief till uppföljning
  • Ansvara för hemsidan och sociala kanaler, gärna erfarenhet av SEO
  • Etablera och ansvara för account-based marketing och automatiserad kommunikation, skapa leads och vårda den digitala kundrelationen
  • Ansvara för CRM och marketing automation-strategi och verktyg samt flöden och innehåll
  • Tät dialog med övriga funktioner inom bolaget för att skapa synergier samt driva det digitala arbetet framåt
  • Analys och research
  • PR/event/mässor
  • Sätta KPI:er, följa upp och säkerställa god effekt av aktiviteter
  • Identifiera segmenterade målgrupper samt stake holders globalt

BAKGRUND OCH ERFARENHET

  • Erfarenhet från global B2B-marknadsföring, gärna inom organisation med internationell tillväxt, meriterande med erfarenhet av SaaS
  • Erfarenhet inom digital marknadsföring samt multi-channel marketing
  • Vana att jobba mot segmenterade målgrupper
  • Ledarerfarenhet är meriterande
  • Relevant akademisk utbildning
  • Flytande engelska i tal och skrift, andra språk är meriterande

PERSONLIGA EGENSKAPER

  • Driven och handlingskraftig
  • Förmåga att jobba både strategiskt och operativt
  • God ledare
  • Datadriven
  • Affärsorienterad
  • Entreprenöriell
  • Prestigelös