Nobina Sverige AB

Bid Manager

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Koncernen omsätter närmare 9 miljarder SEK och har cirka 9 000 medarbetare med verksamhet i fyra länder och huvudkontor i Solna, Stockholm. Nobina är branschledare i termer av lönsamhet, utveckling samt initiativ för en sundare bransch.Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. De ser till att över en miljon människor dagligen kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktideteter genom att leverera kontrakterad kollektivtrafik på uppdrag av samhället. I Nobina Sverige har idag ca 6500 medarbetare med verksamhet i hela landet.  Nobinas framgångar bidrar till ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader.Nobina är ett modernt bolag med tydliga värderingar, där IT funktionen är en integrerad del av en spännande verksamhet. Sedan juni 2015 är Nobina AB noterat på NASDAQ OMX. Mer information återfinns på www.nobina.com 

Som Bid Manager har du förmågan att se affären och analysera vad som krävs för att ta fram ett konkurrenskraftigt och stabilt anbud och sedan författa dessa anbud på ett säljande och kreativt sätt. Det är därför viktigt att du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är duktig på att sätta struktur samt sammanställa sakliga, logiska och lättförståeliga dokument och presentationer. Du är van vid att driva dina egna processer och att leverera i dem. 

Anbuden avser kollektivtrafik med buss för både större och mindre trafikområden som upphandlas runt om i Sverige. Hela Nobinas verksamhet avser upphandlad kollektivtrafik varför du i rollen som Bid Manager på anbudsavdelningen har en avgörande roll för bolagets fortsatta utveckling. Ofta handlar det om avtal på tio år för att driva kollektivtrafik i en stad eller inom en region. Anbudsprocessen drivs i projektform, vanligtvis i flera olika delprojekt för olika områden. Det ingår vissa resor i tjänsten, då framförallt i Sverige. 

Som Bid Manager rapporterar du direkt till Anbudschefen.

Huvudsakliga ansvarsområden.

·      Skriva/författa och förpacka den erbjudna anbudslösningen på ett säljande och attraktivt sätt utifrån kundens
behov och efterfrågan

·      Ansvara för att utveckla nya erbjudanden och lösningar som kan erbjudas i anbuden samt beskriva dessa i text på ett
lättförståeligt och attraktivt sätt

·      Fokus och ansvar för lösningen i respektive anbud kopplat till affären och de lokala förutsättningarna

·      Färdigställa kompletta, konkurrenskraftiga och stabila anbud 

·      Sammanställa och föredra rapporter och beslutsunderlag 

·      Omvärldsbevakning och kartläggning av nya anbud 

·      Säkerställa att anbuden möter kundens krav och förväntningar 

  

Relevant erfarenhet.

·       5–10 års erfarenhet av liknande arbete där du författat säljande anbud

·       Du är en duktig skribent

·       Ha en god ekonomisk förståelse och ett kommersiellt tänk 

·       Goda kunskaper i Office-paketet

·       Erfarenhet av att ha arbetat med kollektivtrafik, affärsutveckling och/eller offentliga upphandlingar

·       Meriterande att ha ansvarat för drift- eller planeringsverksamhet inom kollektivtrafik eller transportbranschen 

·       Att ha erfarenhet av projektledning är meriterande

·       Högskolekompetens eller akademisk examen i ekonomi, logistik, transport, planering, teknik eller liknande 

·       Flytande svenska i tal och skrift. Flytande tal och skrift i engelska är önskvärt. 

Personlighet.

·       Analytisk och noggrann och ha förmågan att bryta ner problem men samtidigt bevara ett övergripande helhetsfokus

·       Intresse att för att lära dig nya saker samt lätt för att ta till dig ny information

·       Organiserad och noggrann

·       Målorienterad och van att leverera

·       Kommunikativ teamplayer