Paulig Group

Space Manager

At Paulig, we are united by our purpose – For a life full of flavour. We are a family-owned, international enterprise in the food industry; founded in 1876 and noted for our high-quality products in key sectors such as Coffee, Foods, Spices and Snacks. Our portfolio includes strong brands such as Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green and Poco Loco. The group has about 2,100 employees in 13 countries.

Är du en fena på Spaceman och älskar att grotta ner dig i siffrorna i Nielsen? Vill du ta dina insikter från teori till praktiskt genomförande i butik genom våra centrala kunder och fältsälj?

Paulig satsar just nu på att utveckla sin avdelning för Category Management och sina kategorier tillsammans med sina kunder. Space Management ingår som en viktig del i Category Management-teamet och du rapporterar till Head of Category Management. Placeringsort är Pauligs kontor i Solna. Du arbetar med alla våra kategorier, i nära tvärfunktionella samarbeten med försäljning och marknad.

Rollens huvudsyfte är att skapa förutsättningar för att ytterligare fördjupa kundrelationerna genom kategoriledarskap och långsiktig kategoritillväxt. Som Space Manager kommer du att bidra till att både Paulig och kunderna ökar sin försäljning och att Paulig därmed blir kundernas föredragna samarbetspartner inom Space och Category Management.

Huvudsakligt ansvar och arbetsuppgifter:

  • Etablera och upprätthålla samarbete med kundernas centrala spaceorganisationer genom att kontinuerligt arbeta med förbättringar samt utveckla kategorin ur ett tillväxt- och lönsamhetsperspektiv.
  • Göra oberoende kategorianalyser baserade på kundernas POS-data, Nielsen-data, insikter om shoppern och kategoritrender, samt utifrån dessa bygga faktabaserade space- och sortimentsrekommendationer.
  • Utveckla stratogram och kundspecifika planogram.
  • Internt stötta marknad och sälj med space- och sortimentsinput till strategier, projekt och nyhetslanseringar.
  • Ta en aktiv roll i utvecklingen av Pauligs aktiveringsstrategi (Perfect store) samt utifrån strategin formulera konkreta spacerekommendationer för butik.
  • Utbilda, inspirera och stötta fältsälj i arbetet med Perfect Store i syfte att utveckla kategorin tillsammans med butikerna och bli deras föredragna kategoripartner.
  • Planera och driva spaceprojekt och tester i butik. I detta ingår även att genom datadriven analys följa upp testerna för att validera och vidareutveckla Pauligs spacerekommendationer.

Erfarenhet:

  • Eftergymnasial relevant utbildning inom försäljning, marknadsföring eller liknande.
  • +4 års arbetslivserfarenhet av space management inom retail.
  • Djup förståelse för space- och sortimenthantering i FMCG-kategorier.
  • Erfarenhet av centrala kundsamarbeten.
  • Erfarenhet av att arbeta med Nielsen, Spaceman och kundernas POS-data.
  • Goda kunskaper i Officepaketet.
  • Erfarenhet från livsmedelsbutik och/eller att ha arbetat som säljare.
  • Erfarenhet av att utbilda och inspirera kollegor och/eller kunder.

Personlighet:

Du är drivande, och har stort engagemang och glöd, samt god samarbetsförmåga. Din analytiska förmåga är mycket god och du hanterar stora mängder data som du översätter till meningsfulla analyser. Du är affärsorienterad, strukturerad och noggrann. Du visar mod och tar ansvar för att driva och utveckla det egna arbetet. Samtidigt har du kommunikativ förmåga och kan sälja in dina idéer till din omgivning, är van vid att fatta egna beslut och anpassa dig till snabba förändringar. Sist, men inte minst så älskar du att arbeta med butik.

Vi erbjuder ett utvecklande och spännande arbete i ett dynamiskt företag med mycket starka varumärken. För rätt person finns alla möjligheter att bidra och påverka!