Byggkeramikrådet

Marknadskommunikatör

Byggkeramikrådet (BKR) är en gemensam branschorganisation för kakel- och klinkerbranschen i Sverige som ägs av Plattsättningsentreprenörernas Riksförening (PER) och Kakel föreningen (KAF).BKR är en intresse- och serviceorganisation för branschen, genom vilken ägarföreningarna driver sina utvecklingsprojekt. BKR’s övergripande mål är att ”öka användningen av kakel och klinker i Sverige”.Organisationen grundades 1989 och syftet var att skapa en gemensam organisation som kunde leda den tekniska utvecklingen och ta tillvara kunskapen från såväl entreprenörer som leverantörer inom det snabbt växande byggkeramiska området. Idag är BKR den självklara auktoriteten när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen. Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, är för kemiska konstruktioner i våtrum av hela ”Byggsverige” ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området.

Som marknadskommunikatör på Byggkeramikrådet kommer du att ansvara för all marknadskommunikation tillsammans med en kollega. Det innebär att du kommer få utveckla och aktivt öka vår digitala och redaktionella närvaro genom digitala annonskampanjer, redaktionella aktiviteter och ibland events. Målet är att etablera en starkare bild av kakel och klinkers goda egenskaper på marknaden, det ska vara det självklara valet.

Arbetsuppgifter

  • Ansvara för företagets kommunikation och marknadsföring i både traditionella och digitala kanaler
  • Driva och vidareutveckla bolagets kommunikation i sociala kanaler
  • Kravställa mot och samarbeta med externa byråer
  • Utveckla och skriva nyhetsbrev
  • Ta fram underlag för spridning i press och bygga relationer med relevanta journalister
  • Arbeta med Google Adwords

Erfarenhet

  • Minst tre års erfarenhet inom marknadsföring
  • Erfarenhet av Performance marketing i sociala medier samt verktyget Meta Business Manager
  • Erfarenhet av SEO och SEM, specifikt adwords annonsering
  • Lätt att uttrycka dig i skrift på både svenska och engelska

Meriterande

  • Erfarenhet av Indesign, Adobe Suite (photoshop, illustrator, premiere pro etc), MediaFlow och/ eller WordPress
  • Erfarenhet av pressbearbetning
  • Erfarenhet av bild- och filmbearbetning
  • Erfarenhet av layout samt ha grafiska kunskaper
  • Utbildning inom journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap

Vem är du?

För att bli framgångsrik i rollen tror vi att du är en operativ och ansvarstagande person som är van att ta egna initiativ och driva dessa framåt. Du bör ha en passion för marknadsföring, vara kreativt lagd och ha en analytisk förmåga. Du har ambitionen att utveckla din roll inom marknad och vara med och ta bolaget till nästa nivå.