Oriola AB

Sourcing Manager

Oriola är ett finskt börsnoterat bolag med en gedigen expertis inom läkemedelssektorn. Vi har mer än hundra års erfarenhet av läkemedelsdistribution i Sverige och över 70 år i Finland. Oriola förenar alla aktörer i branschen från läkemedelsföretag till konsumenter på ett unikt sätt. Med hjälp av våra professionella och engagerade medarbetare främjar vi människors och djurs välbefinnande. Vi säkerställer att läkemedel och hälsoprodukter levereras på ett säkert och kundvänligt sätt - vare sig det sker till apotek, veterinärer, detaljister eller dosdispenseringskunder. Våra experttjänster stödjer läkemedelsföretag under en produkts hela livslängd. Hos oss får du tillgång till en mångfald av expertis samt utvecklande och inspirerande möjligheter i alla våra verksamheter. Vi drivs av vårt syfte är ”Health for life”. Vår kultur bygger på öppenhet och samarbete. Vi stöttar och bryr oss om varandra och våra kunder. Är du öppen, proaktiv och ansvarsfull kommer du att trivas hos oss – och vi hjälper dig att utvecklas professionellt. På Oriola värnar vi om öppenhet, att ta initiativ och ansvar och att arbeta tillsammans.Vill du arbeta för en hälsosammare morgondag?

Som Sourcing Manager kommer du att ingå i Oriolas Service & Product Excellence team, som äger och förvaltar Oriola Sveriges nuvarande och framtida portfölj av produkter och tjänster både i egen regi och i samarbete med våra kollegor och kunder.

Vi rekryterar nu en Sourcing Manager till vårt Assortment-team. Här får du en spännande utmaning i att växla upp sortimentsstyrningen som en bidragande del i att strategiskt utveckla vår totala portfölj för att svara upp mot morgondagens behov. Då rollen är ny får du en viktig roll i att bygga upp funktionen och tillsammans med oss etablera fungerande arbetssätt.

Vi erbjuder dig en öppen arbetsplats med mycket energi och drivkraft där du får ta egna initiativ och stort eget ansvar. Vi tror på motiverade team för att kunna lyckas och därför satsar vi på ett anpassat och digitalt utbud av utbildningar som passar för just dig och din utveckling. För rätt person finns det många spännande möjligheter, inom hela Oriolagruppen!

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Ansvara för att skapa ett attraktivt, kundanpassat och lönsamt sortiment.
  • Förhandla priser och avtal med ett stort antal leverantörer i olika kategorier och säkerställa lönsamhet.
  • Förvalta och anpassa input från marknaden och förvandla den till ett nytt och attraktivt sortimentsutbud till våra kunder inom apoteksbranschen, dagligvaruhandeln, servicehandeln med flera.
  • I samarbete med kollegor över avdelningsgränserna identifiera och genomföra förändringsprojekt i syfte att stärka Oriolas sortimentsportfölj.
  • Följa upp försäljning och regelbundet rapportera till ledningen.

Rollen är placerad på Oriolas kontor på Strandbergsgatan 55 i Stockholm och rapporterar till Assortment Director, Oriola Sweden. Vi utövar hybridmodel på arbetsplatsen vilket innebär flexibelt arbetssätt delvis på kontoret och delvis hemifrån. Eventuella korta resor inom Sverige eller Finland kan förekomma.

Din profil

  • Min 3-4 års erfarenhet inom kategori-/sortimentstyrning eller inköp och god vana av att självständigt leda förhandling. Har du erfarenhet från FMCG och/eller e-handel är det meriterande.
  • Relevant akademisk utbildning eller motsvarande vidareutbildning.
  • Erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag baserat på både data och trender och van att presentera dina insikter som underlag för affärsbeslut.
  • Goda kunskaper i Excel och gott siffersinne.
  • Stort intresse av att arbeta med marknadsanalys/omvärldsbevakning och trender samt skicklig på att identifiera mönster och möjligheter i stora mängder data.
  • Engelska och svenska flytande i tal och skrift.

Vem är du

  • Driven och handlingskraftig – trivs i en föränderlig miljö som öppnar upp möjligheter för nya affärer.
  • Affärsmässig – du har lätt för att skapa relationer och partnerskap med interna och externa parter och förstår att styrkan finns i synergier och täta, krossfunktionella samarbeten.
  • Analytisk – du initierar aktiviteter baserat på dina och andras insikter och analyser och översätter dina och andras faktabaserade analyser till Business Cases och konkreta handlingsplaner.
  • Proaktiv, nyfiken, initiativtagande och lösningsfokuserad.
  • Skinn på näsan men positiv, ödmjuk och prestigelös.