Konfidentiell

Head of E-commerce

Vårt bolag är ledande inom sin bransch i Sverige med 150 000 produkter och en stark position både digitalt och fysiskt. Vår e-handel omsätter idag 2 miljarder SEK och Sverige är en ledande marknad ur ett digitalt perspektiv inom koncernen globalt. Hos oss får du stort mandat och möjlighet att påverka på både lokal och internationell nivå. Vi är mitt i en starkt driven digital transformation där målet är att bli än mer datadrivna, kundcentrerade och affärsnära. Det innebär stora möjligheter för dig som vill vara med och påverka, forma nya arbetssätt och bygga struktur i en organisation som verkligen lyssnar. 

Rollen

Vi söker nu en kommersiellt driven Head of E-commerce. I rollen är du ytterst ansvarig för bolagets digitala försäljning och digitala kundresa kopplat till webbshop, app och butiksscanning via app, för Sverige. Du leder ett seniort team om fem personer med spetskompetens inom webb, app, trafikanskaffning, sök och analys. 

Du spelar en avgörande roll för att driva försäljning online, förbättra användarupplevelsen och säkerställa framgången för vår e-handel. Ditt uppdrag är att säkerställa att vi har en attraktiv, kommersiell och välfungerande e-handelslösning – samtidigt som du bygger ett starkt nätverk och samarbete med andra delar av organisationen. Du rapporterar till CMO/CXO och sitter i ledningsgruppen för Kundupplevelse. 

Ansvarsområden 

  • Ansvara för utvecklingen av bolagets hemsida och driva e-handeln mot tydliga tillväxtmål. 
  • Leda och utveckla ett högkompetent team och skapa förutsättningar för teamet att nå uppsatta mål. 
  • Hantera och underhålla webbshoppen och se till att den är uppdaterad, användarvänlig och optimerad för bästa möjliga onlineförsäljning och kundengagemang. 
  • Samarbeta nära med marknad, IT, butik, produkt med flera för att skapa en förstklassig helhetsupplevelse. 
  • Kravställa mot vår internationella koncern kring teknik, plattform och digitala satsningar samt vara en stark röst i den interna digitala transformationen. 
  • Hålla dig informerad om branschtrender, konkurrenter och ny teknik för att identifiera möjligheter till tillväxt och innovation. 
  • Sitta i ledningsgruppen för Kundupplevelse. 

Tidigare erfarenhet 

  • Bred erfarenhet och kompetens inom e-handel, minst 5 års erfarenhet av liknande roll, gärna i en komplex miljö. 
  • Starkt track record i att driva och utveckla e-handel. 
  • Stark inom ledarskap, såväl direkt som indirekt. 
  • Gedigen förståelse för e-handelsplattformar, digitala verktyg, användarbeteende och konverteringsoptimering. 
  • Högskole-/universitetsutbildning eller motsvarande inom relevant område, som företagsekonomi eller marknadsföring är meriterande. 
  • Erfarenhet av e-handel inom både b2b och b2c är meriterande. 
  • Talar flytande svenska och engelska och har god både skriftlig och verbal kommunikativ förmåga. 
  • Utmärkt analytisk och problemlösande förmåga. 
  • Stark projektledning- och organisationsförmåga. 

Personliga egenskaper 

  • Strategisk, men också exekutiv – du får saker att hända. 
  • Relationsbyggare/nätverkande/förtroendeingivande – du bygger broar mellan team, avdelningar och länder. 
  • Nyfiken, modig och pedagogisk – du gillar att förenkla det komplexa. 
  • Ledare med fingertoppskänsla – du kan anpassa dig till olika individer och situationer. 
  • Tydlig, strukturerad och målinriktad – men också prestigelös och inkluderande. 

Kontakt

Vid ytterligare frågor, kontakta oss:

Marika Setterwall
Executive Search Consultant
+46 733 44 58 55
marika.setterwall@headagent.se