Telia Sonera Sverige AB

E-Commerce Manager SOHO/SME, Digital Channels

TeliaSonera Sverige gör en mycket strategiskt viktig satsning inom det digitala området, med en ambitiös målsättning om att försäljning och kundservice ska till stor del ske digitalt år 2018. Nu söker vi därför digital spetskompetens för att vara med och bygga ett digitalt kundmöte i världsklass.

Som E-Commerce Manager ansvarar du för att optimera försäljning och service inom SOHO/SME-segmentet. Du jobbar strategiskt och taktiskt i nära samarbete med stakeholders i andra delar av koncernen som marknad, CRM, erbjudande, kundtjänst och affärsfunktioner. Samtidigt får du saker att hända genom att kravställa utveckling av Digitala kanalers plattformar, driva innehållsfrågor mot redaktionen och driva på utveckling mot andra delar av organisationen. Du rapporterar till Head of Sales and Service, som sitter i ledningsgruppen för Digital Channels.

Rollen förutsätter ett affärsmässigt förhållningssätt och ett brinnande intresse för den digitala affären. Du ska ha god kunskap om e-handel och digital konverteringsoptimering, och en förmåga att analysera data och agera utifrån analysen.

Du är självgående, proaktiv och en god kommunikatör med förmåga att entusiasmera dina kollegor, både inom och utom Digital Channels. Du agerar som en informell ledare och har en förmåga att få med dig människor mot ett gemensamt mål.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Definiera och optimera Telia.se’s försäljningsmål för nyförsäljning, korsförsäljning och retention oavsett device.

• Definiera, monitorera och analysera KPI’er för att optimera sälj- och service online (CR, A/B-test, Drop out rates, etc).

• Samordna och driva kampanjarbetet tillsammans med redaktion, marknad, affär m.fl. (ex julkampanjer, iphonelanseringar etc).

• Driva övergripande projekt med fokus på sälj och service som bidrar till att utveckla helheten av Telia.se’s konkurrenskraft som e-handlare.

• Samarbeta med andra enheter inom och utom Digital Channels för att nå affärsmål (redaktion, marknad, affär, CRM m.fl.).

• Identifiera viktiga förbättringsområden och löpande vara engagerad i förbättrings/optimeringsarbetet tillsammans med redaktionen.

Du kommer mätas på: Sales targets, Conversion rate sales och service samt Kundnöjdhet.

Erfarenhet och Kompetens

• Minst 5 års arbetslivserfarenhet och högskoleutbildning.

• Goda insikter inom e-handel/säljdriven marknadskommunikation, gärna B2B.

• Vass projektledare och van agera informell förändringsledare.

• God analytisk förmåga och tidigare praktisk erfarenhet av Site Catalyst, Google Analyticts eller motsvarande

• Strukturerad när det krävs – snabbfotad när det behövs.

• Vilja att lära nytt, primärt vad gäller digitala system och e-handelslösningar.

Personliga egenskaper

• God samarbetsförmåga

• Beslutsam/Stark i genomförandet av att driva ett förändringsarbete

• Proaktiv och resultatdriven

• Ha både förmåga och intresse av att kommunicera med många olika målgrupper inom ramen för sitt uppdrag

• Genuint intresse för det digitala kundmötet

• Självgående, driven och strukturerad

• Konsumerar och lever själv ”digitalt” i stor utsträckning

För ytterligare information är du välkommen att kontakta Andrea Strand på

0763073811, andrea.strand@headagent.se eller Viktor Lundeberg 0733091978, viktor.lundeberg@headagent.se