Dustin Sverige AB

Strategisk CRM-analytiker

Dustin är Nordens ledande återförsäljare av IT och hemelektronik. Sedan starten 1984 har vi vuxit till en koncern med över 900 anställda i Sverige, Danmark, Norge och Finland med en omsättning på 6,2 miljarder kronor. Vi erbjuder ca 200 000 produkter med tillhörande tjänster via webben, vår katalog och genom våra engagerade medarbetare. Våra kunder utgörs av företag, offentlig sektor och privatpersoner. Vi erbjuder smarta helhetslösningar, brett sortiment och snabba leveranser – allt för att tillgodose dina IT-behov. Mer information hittar du på dustin.se

Ansvarsområde

I arbetet med att utveckla Dustins strategiska och operativa CRM-arbete kommer du med din djupa analyskompetens, erfarenhet och entusiasm medverka till att nivån på användandet av kundinformation höjs. Du kommer vara involverad i strategiskt CRM arbete, agera bollplank i arbetsgruppen samt bidra med analys- och fördjupad kundbaskunskap i det arbetet. En viktig del i rollen kommer vara att stötta affärsområdesansvariga i strategiska frågeställningar.

I arbetet ingår även att driva dessa insikter vidare till rena sälj- och marknadsaktiviteter genom att agera projektledare med interna projektdeltagare från Produkt-, Marknad- och e-commerce organisationen.

Du kommer även kartlägga köpbeteenden och lönsamhet i kampanjer för att rekommendera nya förbättrade aktiviteter samt att utveckla de segmenteringsmodeller som finns.

Arbetsuppgifter:

• Stötta affärsområdesansvariga i strategiska frågeställningar

• Utveckling och förvaltning av kundsegmenteringsmodeller samt utveckling av marknadssegmenteringsmodeller som stöd för affärsplanering

• Inköp av extern kunddata som grunddata vilket ligger till grund för segmenteringsmodeller samt övrig kundbasanalys

• Analys av kundbasutvecklingen

• Kravställning mot IT för utveckling av Kund KPI:er I BI-rapporteringssystem och MS CRM 2015

• Stöttning i framtagning av urval för sälj- och marknadsaktiviteter

• Beteendeanalyser mot företag- och privatkunder

• Ad-hoc analyser

• Utveckling av prediktiva modeller

• Projektledning av större analysarbeten

Vi söker dig som har erfarenhet av:

• Du är akademiker och har troligen en universitets/högskoleexamen inom statistik, ekonomi eller analys

• Flerårig erfarenhet av databasbaserat analysarbete inom ett store företag

• Arbete i komplexa databasmiljöer med många källmiljöer

• Gediget arbete av SAS Analytics samt Microsoft CRM 2011/2015 eller motsvarande

• Kravställning på CRM-system

• Arbete med operativt analysarbete både mot databas och undersökningar

• Framtagning av segmenteringsmodeller

• Inköp av extern marknadsdata samt implementering tillsammans med egen kunddata

• Framtagning av prediktiva analyser

Personliga egenskaper:

Som person är du orädd, nyfiken och har en god analytisk förmåga. Du är mycket proaktiv och agerar på strategisk nivå men har samtidigt inblick i rent operativa aktiviteter. Vi tror att du är en god kommunikatör och är mycket bekväm i att uttrycka dig på engelska.

Tjänsten är placerad i Nacka Strand.

För mer information om rollen vänligen kontakta

Charlotte Mårdh; charlotte.mardh@headagent.se +46730209300 or Camilla Asmussen; camilla.asmussen@headagent.se +46735093083