Åhléns fysiska och digitala varuhus är den plats där vi möter kunden och guidar till noga utvalda, prisvärda och hållbara produkter samt lösningar för livets alla dagar. Vi vill att våra kunder alltid ska känna sig välkomna hos oss, känna att det är enkelt att handla, känna sig inspirerade och kunna lita på oss. Åhléns är ett värderingsstyrt företag och med omtanke som drivkraft vill vi på så sätt förenkla, förbättra och förgylla våra kunders vardag.
Åhléns har ett av Sveriges största och starkaste lojalitetsprogram med 2 300 000 medlemmar. Med nyligen lanserad e-handel och pågående digitalisering vill vi ta programmet och kundupplevelsen till nästa nivå och vi söker nu dig som kan leda detta arbete. Ett högre och mer emotionellt engagemang bland våra medlemmar samt ökad kunskap om våra kunders behov, beteende och attityder ser vi som nyckelfaktorer för Åhléns fortsatta framgång. I rollen utvecklar och driver du Åhléns strategiska och operativa arbete inom CRM och kundinsikt med målsättningen att stärka varumärket och bygga mer långsiktiga och lönsamma kundrelationer. Funktionen hör till marknadsavdelningen, men du jobbar också nära e-handelsavdelningen och försäljningsorganisationen.
I ditt uppdrag ingår att:
• Formulera mål, sätta plan och budget för funktionens arbete samt löpande uppföljning av KPIer.
• Driva utveckling av Åhléns lojalitetsprogram – strategi, mervärden för kunden, kommunikation, digitalisering, datainsamling, analys.
• Optimera kommunikationen med medlemmarna med avseende på segmentering, kanalval, frekvens, tidpunkt, upplagor etc., i syfte att vara så relevant som möjligt för kunden och driva försäljning på både kort och lång sikt.
• Strategi och plan för medlemserbjudanden.
• Skapa och sprida kundinsikt till hela företaget, såväl till affärsområdenas sortimentsutveckling som till e-handel, marknad, etablering, butikskoncept och andra funktioner.
• Kravställa behov av data, system och IT-lösningar för att kunna driva arbetet på ett kundorienterat och effektivt sätt.
• Säkerställa att rådande lagstiftning inom personintegritet följs.
• Leda, coacha och utveckla CRM & kundinsiktsteamet.
Du ansvarar för ett team om 4 personer och rapporterar till Åhléns Marknadschef.
Vem trivs här?
För att lyckas i rollen som chef för CRM & kundinsikt är det viktigt att du drivs av att skapa förändring och vågar vara nytänkande. Du har stort affärs- och försäljningsfokus och utgår alltid från kundens upplevelse. Du behöver vara en pragmatisk och prestigelös person som tar stort ansvar och gärna driver egna projekt. Du är en inspirerande ledare som har tillit till dina medarbetare. Du tycker om att växla mellan strategisk och operativ nivå i arbetet.
Dela med dig av din kompetens
Vi på Åhléns är övertygade om att genom att vi delar med oss av kunskaper och erfarenheter, framgångar och entusiasm, gör vi varandra bättre. I den här rollen behöver du ha 5-10 års erfarenhet av CRM och arbete med kundinsikt. En bakgrund inom retail och erfarenhet av e-handel är ett krav.
Till oss tar du också med dig:
• Minst 3 års erfarenhet av ledarskap och vilja att leda i förändring.
• Vana vid budget- och affärsansvar.
• Erfarenhet från digital transformation och kommunikation.
• Erfarenhet från arbete med ett lojalitetsprogram och att skapa nya mervärden för kunden.
• Kunskap om nya möjligheter till datainsamling som ny teknologi medför (”big data”).
• Högskoleutbildning inom ekonomi, marknadsföring eller liknande.
Vi vågar säga att du är initiativrik och ha mod att utmana dig själv och andra. Du drivs av att bidra till att vi som företag blir framgångsrika och vill vara i ett sammanhang där vi genom att ha kul tillsammans skapar förutsättningar för ett gott samarbete. Då kan vi gemensamt arbeta för att nå våra mål och genomföra vårt uppdrag att förbättra, förenkla och förgylla för våra kunder. Du är prestigelös, affärsmässig och en god och tydlig kommunikatör.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt. Placering är på Åhléns huvudkontor i Stockholm.
För mer information, vänligen kontakta Charlotte Mårdh charlotte.mardh@headagent.se eller Lina Svensson lina.svensson@headagent.se