TV4-gruppen

Digital Analytiker till Köket

TV4 har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över 25 år. Med en stor mängd TV-kanaler och andra tjänster, inte minst när det gäller TV på nya plattformar, är TV4 i dag ett komplett mediehus fyllt av möjligheter för såväl tittare, annonsörer som för samarbetspartners. 

Ett tillväxtområde för TV4 är affärsområdet mat och ekosystemet Köket, med syfte att inspirera människor till att upptäcka och bejaka lusten kring maten oavsett plattform. Köket består av matsajten Köket.se, Köket program och Se & Gör, sociala kanaler, e-butiken Kökets Favoriter, prenumerationstjänsten Kökets Box och fler delar är under utveckling. Köket ska leverera sveriges bästa matuppleveler. Köket.se är en av de största webbplatserna inom Bonnierkoncernen med över 850 000 unika besökare per vecka, i snitt. Till TV4-Gruppen söker vi nu en digital analytiker som fokuserar på Köket.

Som Digital Analytiker på Köket är du en del av analysavdelningen på TV4, som strävar mot att utveckla digitala användarupplevelser i världsklass. På TV4 arbetar man datadrivet med fokus på användarna, omvärlden och affären som ledstjärnor. Du kommer att följa Kökets plattformar över tid och arbeta långsiktigt med förbättring och optimering. Till din hjälp har du en av Sveriges absolut största användardatabaser – hela TV4-världen på ett och samma ställe. Utöver Köket kommer du även att bistå vår affärsenhet Sport&Spel med analyshjälp från tid till annan i samband med utvecklingsarbete och lansering av nya tjänster/funktioner.

En viktig del i denna roll är att stötta de andra funktionerna i teamet, bestående av UX, AD, utvecklare, produktägare, affärsutvecklare, redaktörer m.fl. med resultatuppföljning och insikter kopplat till användarbeteenden. Du genomför insiktsarbete, optimering och tester, utvärderar och analyserar resultat och användardata för att hitta nya lösningar. En kritisk framgångsfaktor för oss är att vi lyckas omvandla besök till handlingar varför mycket fokus ligger på konverteringsoptimering.

Rollen rapporterar till Magnus Hessbo, Chef för Tittaranalys & Digital Analys

DINA ARBETSUPPGIFTER

  • Genomföra insiktsarbete, optimering och tester, som omfattar Köket.se, Köket program och Se & Gör, sociala kanaler, e-butiken Kökets favoriter, prenumerationstjänsten Kökets box och flera andra delar som är under utveckling.
  • Stötta funktioner internt med resultatuppföljning och insikter kopplat till användarbeteenden, exempelvis genom datainsamling, rapporteringsstruktur med tillhörande distribution/automatisering/visualisering.
  • Samarbeta med t.ex. utvecklare, UX, marknad, redaktörer, produktägare på köket.se
  • Analys, uppföljning och optimering av t.ex. trafikanskaffning och användarflöde
  • Vara en intern ambassadör för organisationens digitalisering, genom att motivera till användningen av nya datadrivna arbetssätt

DINA ERFARENHETER

  • Ett par års erfarenhet av användarnära analys, rapportering, optimering
  • Arbetat affärsnära med digitala konsumentprodukter
  • Mycket goda kunskaper i Google Analytics och Tag Manager
  • Goda kunskaper i rapporterings-/visualiseringsverktyg som Klipfolio, Geckoboard, Excel och Keynote
  • Personaliseringsverktyg såsom Frosmo/Optimizely
  • Genuint intresse för den digitala medieutvecklingen
  • Initiativtagande, lösningsorienterad och vågar utmana sig själv
  • Noggrann, strukturerad och serviceinriktad 
  • Grundläggande teknisk kompetens inom HTML och JavaScript för att kunna föra en bra dialog med utvecklare gällande implementering av ny mätning samt verifiering av befintliga mätningar
  • Kunskaper i t.ex. SQL, Tableau, är meriterande, men inget krav

DINA EGENSKAPER

  • Nyfiken, driven och proaktiv och van att ta egna initiativ, ta ansvar och driva arbetet framåt på egen hand
  • God kommunikativ förmåga att presentera resultat genom tydliga analyser, uppsättning av rapporter, visualisering för att förmedla huvudbudskap tydligt och pedagogiskt till teamet
  • Agera för att öka lärandet och förståelsen för användaren i teamet
  • Förmåga att prioritera och avgöra vad som är viktigt för att nå uppsatta mål
  • Mycket god analytisk förmåga
  • Förbättringsorienterad och drivande i att förbättra Kökets digitala tjänster genom A/B/(C)-testning, användartester etc.

För att lyckas väl i rollen som Digital Analytiker på Köket tror vi att du brinner för affärsutveckling kopplat till digitala konsumenttjänster. Du har modet att testa nya lösningar och att utmana dig själv och andra. Du har en god analytisk förmåga som gör att du fattar genomtänkta beslut och tar ansvar för dem. Du är också en team player som tycker om att överföra dina kunskaper och insikter.

För mer information, vänligen kontakta ansvarig konsult Alexander Wik; alexander.wik@headagent.se 073-344 58 55