Åhléns

Kundanalytiker CRM

Just nu söker vi en kundanalytiker till Åhléns CRM & Kundinsikt. Teamet, som är en del av Åhléns marknadsavdelning, har som uppdrag att engagera och inspirera kunderna via medlemsprogrammet samt att skapa kundinsikt för utveckling av Åhléns erbjudande, säljkanaler och kommunikation. Hos oss får du möjlighet att vara med och utveckla ett av Sveriges starkaste medlemsprogram!
Rollen som kundanalytiker CRM innebär att med hjälp av analys utveckla Åhléns CRM-arbete; öka relevansen och effektiviteten i kunddialogen för att bygga mer långsiktiga och lönsamma kundrelationer. Genom ökad förståelse för olika kundgruppers behov, beteende, attityder och värde så bidrar du också i arbetet med att förflytta Åhléns till att bli ett insiktsdrivet företag.

Ansvarsområden 

• Analysera och följa upp kundbasens utveckling över tid.
• Analysera och följa upp medlemskampanjer och personliga erbjudanden.
• Optimera kundbearbetningen med avseende på segmentering, kanalval, erbjudanden, upplagor, tidpunkt, frekvens etc. Mätmetoder för kampanjuppföljning.
• Omvandla data och analys till relevanta kundinsikter, och på ett tydligt sätt kommunicera dessa till andra funktioner på Åhléns (t ex affärsområden, etablering och marknad).
• Ansvara för analysverktyg (SAS) och för de metoder och modeller vi använder i verktyget (tex kundscoring, segmenteringsmodeller mm).
• Ansvara för att kravställa behov av data mot IT.
• Utveckla automatiska rapporter baserade på kunddata. Förse verksamheten med rapporter och underlag för viktiga KPI:er.
• Vid behov kampanjhantering i Adobe Campaign (back-up för Kapmanjansvarig CRM).

Vi söker dig med

• Relevant högskoleutbildning inom exempelvis statistik, ekonomi, systemvetenskap, matematik eller motsvarande.
• Erfarenhet av CRM-plattformar (exempelvis Adobe Campaign)
• Erfarenhet av att analysera och hantera stora datamängder i analysverktyg som exempelvis SAS, SPSS, R, etc. Erfarenhet från SAS är meriterande.

Personliga egenskaper

• Ambitiös, resultatorienterad och med ett stort intresse för kundanalys.
• Förmåga att självständigt driva och leda projekt.
• Lösningsorienterad och har lätt för att samarbeta med andra.

För mer information om rollen, kontakta Camilla Asmussen; camilla.asmussen@headagent.se, +46707908741 eller Malin Dentler; malin.dentler@headagent.se