Fazer Bakery Sweden

Key Account Manager

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Företagets vision är att skapa glädje och välmående med meningsfulla matupplevelser. Läs gärna mer på http://www.fazer.se/brod/. 

Rollen som Key Account Manager på Fazer Bakery Sweden, är en nyckelroll inom Fazer och innebär bland annat ett helhetsansvar för en av Fazers största och viktigaste kunder. Du är en del av ett framgångsrikt säljteam. Du rapporterar till Head of KAM och utgår från Fazers huvudkontor i Stockholm.

Som KAM på Fazer är du volym-, lönsamhets- och marknadsandelsansvarig för hela produktportföljen. En framgångsrik KAM har en bra balans mellan kort- och långsiktiga perspektiv. Det krävs en god taktisk förmåga för att kunna säkra kampanjer och listningar, vilket gör att KAM arbetar nära och integrerat med många kontaktytor såväl hos kund som internt på Fazer Bakery. 

 

Ansvarsområden:

  • Ansvar för strategisk och relationsbyggande försäljningen mot Axfood (DVH/SVH) samt Netto
  • Tillsammans med kund utarbeta och implementera affärsplaner för bland annat gemensam lönsamhet, försäljning, kostnader och marknadsaktiviteter 
  • Agera kontaktlänk gentemot kund vad gäller ex aktivitetsplanering, avtalsförhandlingar, sortiment och kategoriprojekt
  • Leda sortiment- och prisförhandlingar med kund
  • Implementera de prioriterade marknadsaktiviteterna och ta fram säljplaner
  • Övervaka och utvärdera alla aktiviteter hos kund och därmed skapa en ‘action plan’ för åtgärder
  • Förbereda rapporter inom Försäljning, Marknadsanalys, Konkurrensanalys samt trendanalys.
  • Ansvar för budget och kostnader

 

Erfarenhet och kompetens:

  • Relevant akademisk utbildning inom Ekonomi
  • 5-8 års erfarenhet från DVH, varav minst ett par år som KAM
  • Mycket god förhandlare med gedigen erfarenhet av kommersiellt arbete, gärna från både kund- och leverantörssidan
  • Mycket goda resultat från att utveckla ditt kundkonto
  • Erfarenhet från joint business planning 
  • Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift

 

Personlighet:

  • Gillar att arbeta i ett högt tempo med många parallella arbetsuppgifter. Du ligger steget före och agerar proaktivt
  • Positiv till förändring och driver gärna innovation och förändring, du ser lösningar istället för problem. Du är nyfiken, orädd och gillar tempot i branschen
  • God analytisk förmåga i kombination med strategisk kompetens är viktigt för att lyckas i rollen. Du är duktig på att omsätta analys till affärsmässiga och konkreta aktiviteter
  • Relationsskapande och har lätt för att skapa, bibehålla och utveckla relationer med kunder, medarbetare och andra nyckelpersoner. Du är en duktig kommunikatör i både tal och skrift.
  • Självgående med ett stort eget driv.

 

Vad Fazer Bakery erbjuder dig: 

För rätt person är det här en fantastisk utmaning och möjlighet att komma in i ett sammanhang som vilar på stabil grund, men som har påbörjat en spännande förändringsresa inom flera områden. Genom dagens distributionsmodell har du en påverkan som sträcker sig från bageriet hela vägen ut i hyllan. Tillsammans med dina kunder kommer du vara med och skapa förutsättning för hur morgondagens färskbrödshylla ska se ut.

För mer information om rollen vänligen kontakta Sofia Lindbergson; +46 768 71 51 67 eller sofia.lindbergson@headagent.se