Lernia AB

Senior Webbanalytiker

Lernia är en av Sveriges ledande företag inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets alla skeden. Varje år möter vi 45 000 elever i våra klassrum och löser kompetensbehovet för 2000 företagskunder. Vår verksamhet är nära förknippad med samhällsutvecklingen och våra medarbetare är dagligen med och skapar värde och samhällsnytta.

 

Till Lernia söker vi nu Webbanalytiker som brinner för analys och användarbeteende. Som webbanalytiker säkrar du att Lernia arbetar med datadriven utveckling som grund för ständig förbättring av den digitala upplevelsen. Rollen är vital för hur Lernia utvecklar sin affär och bygger sin framtid.

I rollen som webbanalytiker ansvarar du för mätning och uppföljning av aktiviteter i Lernias digitala kanaler. Tillsammans med affärsansvariga och andra intressenter, tar du fram mål och syfte med kanaler och aktiviteter. Du ser till att målen konkretiseras genom implementation av mätpunkter, samt via genomförande av insiktsarbete, optimering och tester, utvärderar och analyserar du resultat och användardata för att hitta nya lösningar

Du är nyfiken och proaktiv i ditt arbetssätt och tycker om att utmana och driva utvecklingen framåt, både självständigt och tillsammans med andra. Vidare är du engagerad och tycker om att presentera och förankra dina slutsatser och rekommendationer för beslutsfattare och företagsledning. Du kommer att ha en viktig roll att vara en intern ambassadör för organisationens fortsatta digitalisering, genom att motivera till användningen av nya datadrivna arbetssätt.

Rollen rapporterar till Eva Ternström, Head of Marketing.

 

DINA ARBETSUPPGIFTER

  • Genomföra insiktsarbete, optimering och tester, som omfattar Lernias digitala kanaler och aktiviteter.
  • Analys, uppföljning och optimering av t.ex. trafikanskaffning, söknärvaro och användarflöde.
  • Ta fram mål och syften med kanaler och aktiviteter, samt konkretisera målen genom att självständigt ansvara för implementation av mätpunkter i Google Tag Manager.
  • Samarbeta och stötta funktioner internt, t.ex. affärsansvariga- och konceptägare, kampanjspecialister, redaktörer och IT, med resultatuppföljning och insikter kopplat till användarbeteenden.

DINA ERFARENHETER

  • Minst +5 års samlad erfarenhet inom web eller digital marknadsföring, varav något års erfarenhet av användarnära analys, rapportering och optimering.
  • Arbetat affärs- och verksamhetsnära.
  • Mycket goda kunskaper i Google Analytics och Tag Manager.
  • God förståelse för olika kanaler inom digital marknadsföring, samt genuint intresse för den digitala medieutvecklingen.
  • Noggrann, strukturerad och serviceinriktad.
  • Initiativtagande, lösningsorienterad och prestigelös.
  • Vi ser det som meriterande om du arbetat i något CMS-system, samt med användarfeedback i verktyg som HotJar och Usabilla, men det är inget krav.

DINA EGENSKAPER

  • God kommunikativ förmåga att presentera resultat genom tydliga analyser, uppsättning av rapporter, visualisering för att förmedla huvudbudskap tydligt och pedagogiskt till intressenter.
  • Agera för att öka lärandet och förståelsen för datadriven utveckling.
  • Förmåga att prioritera och avgöra vad som är viktigt för att nå uppsatta mål
  • Proaktiv, förbättringsorienterad och drivande i att förbättra upplevelsen och utvecklingen av Lernias digitala kanaler.