Kronans Apotek

Conversion Specialist

Ära alla dina sidor! Kronans Apotek är en apotekskedja som strävar efter 100 procent nöjda kunder varje dag. Vi jobbar över tre områden Recept, Hälsa och Skönhet. Vi har idag en marknadsandel på ca 20 %, över 320 apotek och 2600 anställda i Sverige. Kronans Apotek är en del av läkemedelskoncernen Oriola med säte i Finland och verksamhet i Sverige, Finland och Baltikum. Koncernen hade en nettovinst på ca 1,64 miljoner EUR 2016. Kronans Apotek arbetar för att våra kunder ska känna sig vackrare på utsidan och friskare på insidan. 
Vill du vara med och arbeta för en bättre hälsa för 65 000 kunder varje dag?

Till Kronans Apotek söker vi nu en driven Conversion Specialist som ska optimera och utveckla kundupplevelsen, köpprocessen och konverteringsgraden på kronansapotek.se, utifrån uppsatta nyckeltal i syfte att öka försäljningen.

Med sina 323 apotek är Kronan Sveriges 3:e största apotekskedja, och nu är siktet inställt på att vara Sveriges bästa Apotekskedja vad gäller omni-kanal. E-handeln kommer vara ett av de mest prioriterade områdena, och du som Conversion Specialist kommer få arbeta med ett av Kronans strategiskt viktigaste områden.

Rollen ansvarar bland annat för utvärdering och A/B-testning av köpflöden och e-handelsprocesser i webb och app. Samt olika typer av datadrivet insiktsarbete som underlag till förbättring av design, kommunikation, användarupplevelse och affär, exempelvis via användbarhetstester och heatmaps. Du kommer även att se till att målen konkretiseras genom implementation av mätpunkter i Google Tag Manager.

DINA ARBETSUPPGIFTER

  •       Samarbeta och stötta funktioner internt, såsom e-handelsansvarig, produktägare, content manager, traffic, design, CRM och utvecklare, med resultatuppföljning och insikter kopplat till användarbeteenden.
  •       Analys, utvärdering och A/B-testning av exempelvis, trafikanskaffning, köpflöde och e-handelsprocesser i webb och app.
  •       Konkretisera målen genom att självständigt ansvara för implementation av mätpunkter i Google Tag Manager.
  •       Ta fram väl underbyggda hypoteser, idéer och visuella koncept genom att dra slutsatser ur användardata.

DINA ERFARENHETER

  •       Flera års erfarenhet av webbanalys avseende konverteringsoptimering. Gärna från en konkurrensutsatt bransch, med hög digital mognad och stora trafikvolymer.
  •       God presentatör och erfarenhet av att visualisera och presentera data för beslutsfattare
  •       Mycket goda kunskaper i Google Analytics och Tag Manager.
  •       Naturligt intresse och bred kunskap avseende digital analys, samt förståelse för e-handelslandskapet samt olika onlineaktiviteter.
  •       Det är meriterande om du grundläggande kunskap inom webbprogrammering, samt om du arbetat med användarfeedback i verktyg som HotJar, Google Optimize och Optimizely.
  •       Förståelse för grundläggande principer inom ux, användarpsykologi och onlinebeteende
  •       Förmåga att hitta tekniska flaskhalsar och hinder för optimal konvertering

Den vi söker tycker om att utmana och driva utvecklingen framåt, både självständigt och tillsammans med andra. Du ser ofta lösningar där andra ser problem, och tycker om att presentera och förankra dina slutsatser samt rekommendationer. Du kommer att få en vital roll i Kronans fortsatta arbete med att växa e-handeln.