LRF Media AB

Försäljnings- och intäktsansvarig B2B

LRF Media är landsbygdens och det gröna näringslivets mediehus. Vi förstår kraften i jorden och potentialen i det gröna näringslivet. Vi skapar innehåll som engagerar och tjänster som gör nytta Vi är ett nav för innovation och nya affärsmöjligheter. Med våra starka varumärken ATL, Land, Land Lantbruk, Land Skogsbruk och Lantmannen sätter vi landsbygdens frågor på agendan. LRF Media är även marknadsföringspartner till rikslotteriet Landlotten.
LRF Media är ett helägt dotterbolag till LRF, Lantbrukarnas Ekonomi AB, och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I rollen som Försäljnings- och intäktsansvarig ansvarar du för att ta in nya prenumeranter till mediehusets starka varumärken, både tryckta och digitala, t ex ATL, ATL Premium och Lantmannen. Du kommer också att sitta i varumärkesgrupper för respektive varumärke, för att tillsammans med t ex chefredaktör, annonsansvarig och digitalt ansvarig ansvara för att nå varumärkenas övergripande KPI:er.

Du ansvarar för en budget och fokus ligger på att operativt driva nyförsäljning, merförsäljning, hitta samarbeten med partners och genomföra lojalitetsskapande åtgärder för att förlänga prenumeranternas livslängd. Målet är att ta in nya prenumeranter genom direktmarknadsföring, telemarketing, sociala medier och partnersamarbeten. Men också till att bidra med ett nytt arbetssätt på avdelningen vilket innebär att du bör ha en gedigen erfarenhet av abonnemangsarbete och gärna av marketing automation.

Du kommer även ingå i olika projekt, ibland som deltagare och ibland som ansvarig projektledare.
Du kommer att jobba nära en AD / konverteringsexpert och en formgivare.
Du rapporterar till Försäljningschefen för Konsumentintäkter.

Krav 

  • Minst 5 års erfarenhet av direktmarknadsföring och försäljning av prenumerationer / abonnemang, gärna från en marknadsavdelning inom branscher som medie, försäkring eller liknande branscher som arbetar med abonnemangsförsäljning
  • Erfarenhet av uppsökande försäljning, förhandling och partnersamarbeten
  • Gärna erfarenhet av att driva digital försäljning och hands-on vad gäller FB och AdWords
  • Högskoleutbildning eller motsvarande inom marknadsföring och försäljning
  • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office och då speciellt Excel
  • God förståelse för kundlivscykeln
  • Erfarenhet av att driva och jobba i projekt

 Meriterande

  • Känsla för språket och kan skriva säljande texter
  • Förståelse för analys och segmentering
  • Erfarenhet av marketing automation / CRM

Personliga egenskaper

Som person är du affärsdriven, marknads- och säljorienterad. Du tycker om utmaningar och får energi av att nå och helst överträffa dina mål. Du trivs i den operativa rollen och kan jobba självständigt. Vidare är du bra på att samarbeta med många olika kompetenser / roller. Du har lätt för att förstå dina kollegors perspektiv och har förmågan att tänka nytt. Du tycker om siffror och förstår den nya tekniken och medielandskapet.  Du är en van beställare, såväl mot intern personal så som mot externa leverantörer. Du är positiv, utåtriktad och ser möjligheter där andra ser problem.

För mer information om tjänsten vänligen kontakta:
Sara Markstedt; sara.markstedt@headagent.se,
Miriam Kamrén; miriam.kamren@headagent.se eller
Jesper Svärding; jesper.svarding@headagent.se