Electrolux

EMEA Product Marketing Manager Wellbeing – HomeComfort

Electrolux shapes living for the better by reinventing taste, care and wellbeing experiences, making life more enjoyable and sustainable for millions of people.
As a leading global appliance company, we place the consumer at the heart of everything we do. We sell more than 60 million household and professional products in more than 150 markets every year.
At Electrolux, we are on a journey to provide our consumers with a simply outstanding experience in Taste, Care and Wellbeing; our products unlock consumers’ creativity and possibilities to create great experiences at home. During the last years we have changed our brand and product communication approach from feature driven to consumer centric benefit driven, our product innovations and communication all start from the consumer.
Electrolux has been doing business since 1919. The headquarters are located in Stockholm, Sweden, and the Electrolux share ELUXb is listed on Nasdaq OMX Stockholm.

EMEA Product Marketing Manager har ansvar för utveckling och implementering av vår strategiska kommunikationsplattform inom konceptområdet Wellbeing samt leder den kommersiella lanseringsprocessen för Home Comfort produkter inom våra varumärken AEG och Electrolux i EMEA. I nära samarbete med produktlinje, vårt 360CX-varumärkesteam, Marketing Activation-teamen och säljorganisationen, sam-utvecklar du tillsammans med Major Appliances en konsumentinsiktsdriven kommunikationsplattform och starka go-to-market-planer som tydligt positionerar våra Home Comfort produkter gentemot konkurrenterna. Du briefar, är delaktig i utvecklingen samt säkerställer leveransen av såväl marknadsföringskampanjer som content-produktion för våra lanseringar och affärsinitiativ. Resor inom regionen kan förekomma.

Ansvarsområden.

Som Product Marketing Manager Wellbeing Home Comfort är du ansvarig för att:

  • I nära samarbete med övriga team utveckla och implementera en central kommunikationsplattform för våra viktigaste produkter och lanseringar samt maximera den lokala implementeringen av centrala planer och material.
  • Driva lanseringsprocessen för alla Home Comfort initiativ och leda planering, implementering och uppföljning.
  • Delta i funktionsövergripande projekt med produktlinjen och R&D och verka som marknadsavdelningens språkrör i produktutvecklingsprocessen.
  • Initiera och utveckla relevanta strategiska partnerskap för att maximera potentialen i kommunikationen av vårt ”Wellbeing”-budskap kring våra produkter.
  • Bygga solida marknadsaktiveringsplaner för att säkerställa korrekta gemensamma prioriteringar i organisationen, KPIer och uppföljning av aktiviteterna.
  • Genomföra interna lanseringar av viktiga projekt för att skapa förståelse och engagemang internt.
  • Driva och delta i strategiska projekt och löpande förbättringsprojekt.

Erfarenhet och kompetens.

  • Relevant eftergymnasial examen på kandidat- eller magisternivå.
  • Minst 5 års erfarenhet av ledande roll inom marknadsföring med kommersiellt fokus.
  • Erfarenhet av internationell matrisorganisation och van vid tvärfunktionellt samarbete och stakeholder management.
  • Flytande i engelska i tal och skrift, ytterligare språk är meriterande
  • FMCG erfarenhet är meriterande.

För mer information om rollen, vänligen kontakta Caroline Allmér eller Basem Bacchus.