Fazer Bakery Sweden

Brand Manager, Skogaholm

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Företagets vision är att skapa glädje och välmående med meningsfulla matupplevelser. Läs gärna mer på http://www.fazer.se/brod/. 

Nu letar vi efter en erfaren Brand Manager, som tillsammans med Head of Brand & Portfolio på Fazer Bageri Sverige, kommer att driva varumärkesaktivering och marknadskommunikation för Skogaholm och Fazer bröd. I rollen kommer du att ha ett övergripande ansvar för Skogaholm varumärkes- och mediaplan samt driva projekt avseende Fazer bröd, t.ex. designutveckling.

Vi söker dig som har en mycket god förmåga att kombinera operativt arbete med strategisk planering, och som finner nya kreativa sätt att förbättra kommunikationen ut till slutkonsumenten med fokus på ökad försäljning/lönsamhet. Vi tror även att du känner ett starkt driv inför att få jobba med helheten, då du i denna roll kommer att få driva produktutvecklingsprojekt, bidra till varumärkesstrategier och lanseringsplaner samt jobba nära trade marketing, kategori- och säljorganisation.

Rollen som Brand Manager är en viktig position inom Fazer Bageri Sverige, du kommer att ha ett nära samarbete med många interna funktioner samt externa partners som reklam-, PR- och mediabyråer. Vi söker dig som har en god kommersiell förståelse och som är van att jobba kundnära.

 Vi söker dig som.

  • Har en relevant akademisk examen eller motsvarande, inom exempelvis marknadsföring eller ekonomi.
  • Har minst +7 års erfarenhet inom marknad och sälj, med fokus på snabbrörliga konsumentvaror inom dagligvaruhandeln, antingen från leverantörs- eller kundsidan.
  • Har mångårig erfarenhet av arbete med starka varumärken, gärna med strategiansvar samt ansvarat för kommunikationsplanering och mediaköp.
  • Har starkt kommersiellt fokus och gillar att jobba nära KAM-organisation och kund.
  • Gärna har erfarenhet av att leda produktutvecklingsprojekt, men det är inget krav.
  • Har god erfarenhet av Nielsen, samt andra marknads- och kundundersökningar.
  • Talar och skriver svenska samt engelska obehindrat. 

 Vi söker dig som är.

  • Stark projektledare, välorganiserad och har ett öga för detaljer
  • Stark i förmågan att samarbeta, kommunicera och påverka
  • Kreativ och utmanande i att utforma kommunikationsplaner och driva varumärkesaktivering
  • Strategisk och operativ, med analytiskt tänkande.
  • Självgående och lösningsorienterad.