Telenor Sverige AB

Webbanalytiker

Telenor, digi, dtac, Grameenphone and Canal Digital are all part of Telenor Group. Together, we connect around 200 million people worldwide through digital experiences. Our 33,000 employees across the world provide people with the ability to connect with what they care about, at all times and in all places.

Vill du vara med och driva vår digitala förändringsresa?

Telenor gör en ambitiös satsning inom det digitala området, och ser data och analys som en grundförutsättning för att kunna erbjuda våra potentiella och nuvarande kunder relevanta och personliga tjänster och upplevelser. Vi söker nu ytterligare en webbanalytiker för att bidra till arbetet att under kommande år förflytta en stor del av Telenors försäljning och kundservice av telefoni, bredband och TV till digitala kanaler.

Om rollen.

Som webbanalytiker ingår du i avdelningen Digital Channels som ansvarar för att utveckla, driva och optimera försäljning, kundservice och kundupplevelse i våra digitala kanaler. Vårt fokus handlar om att utveckla tjänster och innehåll som driver en kraftigt ökad försäljning och service digitalt, samtidigt som vi underlättar och förbättrar våra kunders vardag. Digital Channels består av fem team som ansvarar för försäljning, self-service, innehåll, utveckling och UX för webb och app. Vi arbetar i nära samarbete med våra kollegor inom bl.a. marknad, CRM, produkt, kundtjänst, sälj, analys och IT.

Data och analys är av stor strategisk vikt för vår digitala förändringsresa, och i din roll som webbanalytiker kommer du spela en viktig roll för Telenors fortsatta arbete med data- och insiktsdriven utveckling och optimering.

Du får arbeta i ett företag som expanderar snabbt digitalt, och tillsammans med professionella och kunniga kollegor vara med att skapa innovativa och attraktiva digitala användarupplevelser som driver både kundnytta och lönsamhet. Ditt primära fokus är att genom analys av våra digitala kanaler och tjänster bidra med faktabaserade insikter kring bl.a. trafik, användarbeteenden och konvertering samt föreslå och följa upp förbättringsåtgärder. Du får chansen att arbeta med stora volymer trafik och kunddata samt möjlighet att arbeta med premiumverktyg som Google Analytics 360, Adobes Marketing Cloud och verktyg från Telenor Groups egna AdTech-bolag Tapad.

Rollen rapporterar till gruppchefen för Digital Sales, men utöver analys av våra kunders köpresa, arbetar du även med att stötta vår service-affär med insikter och analys inom webb, inloggad webb och app. Du kommer även att arbeta i nära samarbete med vår marknads-och CRM- avdelning samt Telenors övriga analytiker.

Arbetsuppgifter.

  • Initiera, implementera och genomföra analys av Telenors digitala kanaler (idag webb och app), primärt med Google Analytics 360, men även med hjälp av bl.a. Firebase, Hotjar, SEM-rush och Google Optimize.
  • Identifiera förbättringspotential och proaktivt initiera och delta i projekt och aktiviteter som syftar till att driva trafik, öka konvertering och utveckla användarnas engagemang.
  • Ha ett internt konsultativt fokus med rådgivning för sälj- och service-relaterade mål för webb och app.
  • Kravställa implementation av mätpunkter till utvecklingsteamet.
  • Sammanställa, utvärdera och presentera resultat och statistik till olika stakeholders.
  • Kontinuerligt vidareutveckla vår digitala analys genom nära samarbete med kollegor inom webbanalys, UX, sälj, service, utveckling och redaktion samt med vår marknadsavdelning och övriga analytiker.
  • Planera, genomföra och följa upp tester samt personalisering av innehåll gentemot olika kundsegment.

Erfarenhet/Kompetens.

  • Minst 2-4 års erfarenhet av webbanalys, gärna med erfarenhet från e-handel
  • God kännedom om olika typer av digitalt analysarbete av öppen och inloggad webb och app, samt performance-analys av olika trafikkällor.
  • God kunskap i Google Analytics, samt gärna förståelse för hela Googles produktbud (Adwords, Tag Manager, Optimize etc.). Alternativt god kunskap om Adobe Suite eller Marketing Cloud  (Analytics, Audience Manager och Target).
  • Starkt meriterande är erfarenhet av något eller några av följande områden: konverteringsoptimering (CRO), A/B-testning, app-analys, audience management och personalisering, SEO, integration av Google Analytics mot övriga verktyg eller kravställning av mätpunkter till utvecklingsteam.
  • Du har en relevant eftergymnasial utbildning och ser det som en självklarhet att hålla dig à jour inom ditt område.
  • Du talar och skriver engelska flytande.

Personliga egenskaper.

  • Du är analytisk och noggrann och brinner för digital analys.
  • Du vidareutvecklar dig kontinuerligt, och följer med i best practice när det kommer till mätning och analys.
  • Du är van att samarbeta med andra, att på ett pedagogiskt sätt presentera dina insikter och rekommendationer och är van att arbeta som stakeholder i utvecklingsprojekt.
  • Du är prestigelös och resultatorienterad med förmåga att förklara affärsnyttan med olika förbättringsåtgärder.
  • Du har ett stort intresse av att förstå de digitala kunderna och deras behov.
  • Du har god digital allmänkunskap med koll på omvärld, trender och nya digitala möjligheter. 

Vi erbjuder.

  • Telenor arbetar kontinuerligt för förbättrad mångfald. Det är viktigt för oss att våra medarbetare återspeglar våra kunders mångfald. Därför strävar Telenor efter mångfald bland våra anställda när det gäller exempelvis kön och nationalitet.
  • Bli en del av ett företag som Empower societies. Som ett exempel har Telenor- koncernen antagit en sexmånaders betalad föräldraledighetspolitik som minsta standard globalt på sina 13 marknader.
  • Internationell erfarenhet inom andra delar av koncernen.
  • Medarbetarprogrammet ger dig möjlighet att bli aktieägare i Telenor genom att köpa aktier till ett rabatterat pris.
  • 6 veckors semester
  • Friskvårdsbidrag, hälsotester, rabatterade priser på hemstäd, barnvakt, matkasse samt hos flera gymkedjor.