AMF

Data & Web Analyst

AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 350 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på mer än 500 miljarder kronor har vi ett stort samhällsansvar och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden.

Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Och vi har alltid kundens bästa för ögonen. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans – och de har inget intresse av att själva ta del av vinsten. Därför går den oavkortat till våra kunder.

Vår vision är att bli bäst i Sverige på pensionen från jobbet. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska känna arbetsglädje och trivas hos oss.

 

Rollen. 

I rollen som Data & Web Analyst är du en del av Marknadsanalysavdelningen som består av ett team på sex personer. Vi drivs av en passion att förstå kunden, vår omvärld och intressenter. Vårt uppdrag är att vara en stark samarbetspartner till koncernens beslutsfattare genom att verksamhetsnära leverera objektiva analyser, kvalificerade beslutsunderlag och fördjupad insikt i syfte att göra AMF ännu bättre. 

Du kommer att jobba tvärfunktionellt i organisationen med varierade arbetsuppgifter.

I rollen ingår webbanalys, SEM/SEO, kampanjanalyser, målgruppsanalyser etc. Du kommer vidare kombinera information från olika datakällor kopplade till våra digitala och analoga kundmöteskanaler för att skapa en enhetlig analys.

Du presenterar dina analyser och kommer med insikter för att hjälpa företaget att se nya möjligheter och fatta välgrundade beslut som bidrar till utvecklig av affären.

För att trivas i rollen tycker du om att etablera nätverk och drivs av att skapa kundvärde. Genom att arbeta i team inom marknadsanalysavdelningen och även samarbeta tillsammans med övriga delar av verksamheten jobbar du proaktivt för att ständigt söka förbättringar. 

 

Erfarenhet och kompetens.

  • Eftergymnasial utbildning inom relevant område, exempelvis ekonomi, statistik, webb-/digital analys eller liknande.
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet inom relevant område
  • Mycket goda kunskaper i Excel, Pivot specifikt, samt resterande MS Office.
  • Van att jobba med stora datamängder, förståelse för SQL, DW-strukturer och arbete mot kuber är meriterande.
  • Van att jobba i visualiseringsverktyg såsom Tableau, MS Power BI eller motsvarande
  • Erfarenhet av SEM/SEO samt god kunskap inom Google Analytics.   
  • Van att kravställa mot IT och övrig verksamhet
  • Erfarenhet från CRM-analys är meriterande
  • Kunskap inom såväl kvalitativ och kvantitativ research är fördelaktig samt erfarenhet att jobba operativt likväl som strategiskt.

 

Personliga egenskaper.

Du är en social och nyfiken person som gillar detaljer och struktur, samtidigt som du har förmågan att ha en övergripande helhetssyn. Du brinner för att arbeta datadrivet och att analysera för att förstå och lära dig mer om kunden och dennes behov. Du är trygg i din roll som analytiker och har lätt för att presentera dina analyser på ett pedagogiskt och engagerande sätt. Utöver detta har du en hög positiv energinivå, ett starkt driv och söker uppgifter på eget initiativ. Du är prestigelös, självgående och lösningsorienterad.

 

AMF erbjuder.

På AMF blir du en del av ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi erbjuder dig en centralt belägen arbetsplats i en stimulerande miljö. Här får du vara med och forma AMF:s analysarbete framåt och chans att växa under eget ansvar. Du får sätta kunden i fokus, arbeta datadrivet och utmana AMF:s konkurrenter genom att alltid göra det lite bättre för kunden.

AMF är ett av de mest välkända varumärkena inom bank, pension och försäkring i Sverige. Som ledande pensionsaktör och en av de största ägarna på Stockholmsbörsen har vi ett stort samhällsansvar och eftersom all vinst går tillbaka till våra kunder kan vi jobba med kundnytta på riktigt.

Du kommer snabbt få eget ansvar och blir en huvudperson inom ditt område, samtidigt är du en del av ett starkt team som stöttar varandra och driver arbetet framåt tillsammans. Med korta beslutsvägar, en prestigelös organisation och stort behov av datadrivna beslut blir det en stimulerande arbetssituation.

Vill du vara med på vårt viktiga uppdrag och utmana branschen samtidigt som du är med och tar AMFs analys- och insiktsarbete in i framtiden?