Studentkortet

Chief Marketing Officer

Studentkortet är ett av Sveriges ledande mediaföretag riktat mot studentmålgruppen. Studentkortet har sedan 1995 arbetat med erbjudanden till studenter. De förmedlar via deras sajt och mobilapp hundratals rabatter mot Sveriges ca 850 000 studenter. De erbjuder mängder av produkter och tjänster som är relevanta för studenter; såsom datorer, kurslitteratur, resor, mobiltelefoni, osv. För företag är Studentkortet en rådgivare som hjälper deras kunder att maximera sin insats och så effektivt som möjligt nå ut i studentmålgruppen. I dag består företaget av ca 25 medarbetare som arbetar med försäljning, marknadsföring, utveckling och kundtjänst.

Vi söker nu en driven och passionerad CMO till Studentkortet. I denna roll ansvarar du för all  kommunikation mot studentmålgruppen och mot studentorganisationer i hela landet. Som CMO rapporterar du direkt till VD samt sitter med i bolagets ledningsgrupp och är en viktig spelare för bolagets framtid.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden:

  • Övergripande ansvar för varumärket Studentkortet.
  • Personalansvar för fem personer inom marknadsteamet, en digital marknadsförare och fyra kommunikatörer
  • Initiera, driva och följa upp Studentkortets egna studentevent.
  • Övergripande ansvar för Studentkortets sociala medier.
  • Projektleda event-, webb-, PR-, och reklambyrå vid kampanjer och aktiviteter.
  • Planera och boka medier för kampanjer. 
  • Skriva pressreleaser, främst mot branschpress och kunnakommunicera genom PR-verktyg. 
  • Löpande uppdatera övriga avdelningar på företaget om pågående projekt och aktivitetsplan. 
  • Budgetansvar samtliga marknadsaktiviteter.
  • Övergripande ansvar för alla typer av marknadssamarbeten
med externa partners.
  • Övergripande ansvar för all marknadskommunikation mot annonsörsmarknaden och all kommunikation mot Sveriges studenter.
  • Personalansvar över fem personer som utgör marknadsavdelningen tillsammans med CMO.

Arbetet är både strategiskt och operativt och Studentkortets CMO är ansvarig för att utveckla och driva Studentkortets marknadsprojekt i linje med övergripande varumärkesstrategi för Studentkortet. CMO ansvarar även för hur Studentkortet genom resultatdrivna student- och kundaktiviteter stärker relationen och lojaliteten till Studentkortet samt ansvarar för att Studentkortets studentmedlemsdatabas kontinuerligt växer. 

Kvalifikationer och kompetenser:

  • Höga krav på flexibilitet, kreativitet och planeringsförmåga.
  • Ledaregenskaper, dock krävs inte tidigare formellt personalansvar.
  • Dokumenterad erfarenhet av digital marknadsföring. 
  • God social och kommunikativ förmåga. 
  • Resultatorienterat förhållningssätt och självgående i sitt arbete.
  • Prestigelös, driven och förtroendeingivande. 
  • Goda ledaregenskaper, dock krävs inte tidigare erfarenhet av formellt personalansvar. 
  • Du har lätt för att samarbeta samtidigt som du tar ansvar för att du når dina mål.
  • Mycket god svenska och engelska i tal och skrift.