If Skadeförsäkring AB

CRM Marketing Manger

If är Nordens största sakförsäkringsbolag med en marknadsandel på drygt 20 procent. Analytisk CRM är ett av Ifs strategiska fokusområden. Med tillgång till data om 6,2 miljoner svenskar ansvarar CRM-organisationen för allt från att identifiera och bearbeta potentiella kunder till att säkerställa en positiv kundupplevelse under hela kundens livscykel. Stort fokus ligger på optimering av data och nyttjande av nya digitala lösningar och kanaler. Ett arbete som har resulterat i ett flertal utmärkelser, bland annat i Guldnyckeln och nu senast DMA International Echo Awards, med ett Guld i kategorin Kundlojalitet.

Har du erfarenhet av Marketing Automation och digital utveckling av CRM? Vill du vara med och lyfta CRM och den digitala kundresan för våra försäkringskunder?

If är Nordens största sakförsäkringsbolag med en marknadsandel på drygt 20 procent. Analytisk CRM är ett av If:s strategiska fokusområden. Med tillgång till data om 5,8 miljoner svenskar ansvarar CRM-organisationen för allt från att identifiera och bearbeta potentiella kunder till att säkerställa en positiv kundupplevelse under hela kundens livscykel. Stort fokus ligger på optimering av data och nyttjande av nya digitala lösningar och kanaler. Ett arbete som har resulterat i flertal utmärkelser, bland annat Guldnyckeln och DMA International Echo Awards med ett Guld i kategorin Kundlojalitet.

Customer Relationship Management (CRM) är ett av If:s fokusområden. Vi ansvarar för att våra kunder är rätt försäkrade, att skapa positiva kundupplevelser och effektiva kommunikationsprocesser, genom användandet av data och digitala möjligheter. Vi strävar efter att ligga i framkant med att utveckla kunddata till personaliserade och värdeskapande interaktioner.

Vi vill nu stärka vårt svenska CRM-Team med en CRM Marketing Manager som kommer att arbeta med One to one kommunikation till If-varumärkets kunder.  

Rollen.

I rollen som CRM Marketing Manager är du med och driver arbetet avseende direktkommunikation gentemot potentiella och existerande privatkunder. Du arbetar för att säkerställa effektiva kundvårdprocesser som ska bidra till ökad försäljning, främja lojalitet och ge en förbättrad kundupplevelse. Du agerar som projektledare och strateg för CRM-aktiviteterna relaterade till If:s olika försäkringslösningar för privatmarknaden och ansvarar för att initiera och projektleda CRM arbetet inom Marketing Automation och andra CRM-relaterade kampanjer och leadgeneringsaktiviteter. Rollen ställer krav på analytisk förmåga och samarbetsförmåga med många stakeholders team såsom CRM-specialister, analysavdelning, produktägare, ansvariga för vår hemsida, inhousebyrå och externa byråer för att tillsammans utveckla affären och CRM-arbetet. Detta innebär bland annat:

  • Behovsanalys i samarbete med analysavdelningen.
  • Projektledning av kampanjarbetet hela vägen från idé till implementering och uppföljning.
  • Tillsammans med kollegor sätta upp hypoteser & KPI:er.
  • Kravställa på mätpunkter, AB-tester, kontrollgrupper.
  • Resultatanalys och kontinuerlig förbättring.

Utöver rollen som CRM Marketing Manager i Sverige förväntas du även arbeta aktivt som en del av det Nordiska teamet i landsövergripande kampanjer och projekt.

Positionen kommer att rapportera till Teamledare CRM Sweden och är placerad på Ifs huvudkontor i Bergshamra.

Din profil.

Du är affärsmässig, analytisk och initiativrik samt gillar att arbeta i team. Du är en idérik och strukturerad projektledare som inte tvekar att ta egna initiativ och gillar att jobba digitalt och datadrivet med kreativt och analytiskt CRM-arbete. Eftersom rollen innebär ett tätt samarbete med andra avdelningar har du en stark kommunikativ förmåga i tal och skrift på både svenska och engelska samt har lätt för att bygga relationer. För att trivas i rollen bör du tycka om att arbeta med CRM både strategiskt och operativt samt vara prestigelös.

Vi tror att du har följande bakgrund.

  • 2-5 års erfarenhet av digitalt leadsgenererande CRM-arbete (Marketing Automation/Growth Hacking).
  • Flera års erfarenhet från arbete inom business-to-consumer segmentet, med stor kundbas, många kanaler och automatiserade kundinteraktioner.
  • Det är meriterande om du har erfarenhet från bank/finans, telekom, energi eller liknande sällanköps eller abonnemangsbaserade produkter.
  • Starkt intresse och/eller erfarenhet av analys.
  • Relevant eftergymnasial utbildning.

För mer information om tjänsten vänligen kontakta Matilda Segelström matilda.segelstrom@headagent.se eller Basem Bacchus basem.bacchus@headagent.se