Eckes-Granini

Senior Nordic Brand Manager

The best of fruit for a healthy and enjoyable life – that's what the Eckes-Granini Group stands for. With strong brands, dedicated employees and sustainable profitability, the family-owned enterprise offers superior quality in the juice, fruit-beverage and smoothie segments with strong national and regional brands as Brämhult, God Morgon, Rynkeby, Marli, Pago, Sagolika, Jo and Granini. Eckes Granini brands are consumed in over 80 countries and are the largest manufacturer of juice and cordials in the Nordic region.

Vill du leda utvecklingen av God Morgon® samt JO och Rynkeby? Är du en framgångsrik ledare som får dina medarbetare att växa, är innovativ och trivs med att arbeta i högt tempo med många kontaktytor? Har du en passion för juice och gedigen erfarenhet från FMCG -då kan vi lova en rolig och utmanande roll på Eckes Granini. Ditt team ansvarar nordiskt för God Morgon och dessutom för JO och Rynkeby på den svenska marknaden. Du rapporterar till Marketing Director och tjänsten är placerad centralt Stockholm.

Övergripande ansvarsområden:

·      Leda, motivera och utveckla personalen i ditt team, dessutom hålla samman God Morgon på nordisk nivå genom nära samarbete och styrning mot Finland och Danmark

·      Tillsammans med ditt team driva lönsamhet och tillväxt för God Morgon på nordisk nivå, samt JO och Rynkeby i Sverige

·      Leda arbete kring formulering av mål, strategier och taktiska planer för dina varumärken, och även säkerställa att dessa mål nås

·      Ansvarig för varumärkesstrategin för dina varumärken samt säkerställa implementering av övergripande brand guidelines på samtliga marknader och stötta lokala brandteams

·      Identifiera behov av marknadsanalys och säkerställ beställning och implementering av resultat

·      Säkerställa varumärkespositionering, målgruppsdefinition och långsiktig strategi för God Morgon (nordiskt) samt JO och Rynkeby

·      Utveckla och genomföra kommunikationsplaner i linje med respektive varumärkes positionering och årsplaner

·      Säkerställa optimal kanalstrategi för samtliga varumärken i din portfölj och implementera framtagna kommunikationsplaner i enlighet med denna strategi. Planering, aktivering och uppföljning av mediaplan i samråd med mediabyrå

·      Tillsammans med Category & Innovation Manager initiera och implementera innovationsprojekt för dina varumärken både på svensk och nordisk nivå

Erfarenhet och kompetens:

·      Akademisk utbildning inom företagsekonomi/marknadsföring

·      Ledarskapserfarenhet på nordisk/internationell nivå med personalansvar

·      7-10 års erfarenhet av Brand Management inom FMCG

·     Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt ha drivit igenom kommersiella projekt och varumärkesarbete som lett till förbättrad långsiktig försäljning där lönsamhet, ROI och kategoriutveckling har utvecklats positivt

·      Erfarenhet av utveckling av strategiska mediaplaner samt kravställning mot mediabyrå

·      Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med byråer

·      Erfarenhet av att driva innovation och produktutvecklingsprojekt

·      Gedigen erfarenhet av att arbeta med marknadsanalys

·      Flytande svenska och engelska i både tal och skrift

Personliga egenskaper:

För att trivas i denna roll är det viktigt att du är en proaktiv entreprenör som trivs i en kreativ miljö samt är orädd samtidigt som du är affärsmässig. Du lyfter naturligt blicken och arbetar strategiskt samtidigt som du trivs med det operativa och ser detaljerna. I kombination med detta är du både analytisk och strukturerad. Du är en lösnings- & resultatorienterad person som, för att lyckas i rollen och passa in i företagskulturen, behöver ha en kombination av social smidighet och pondus. Som person är du en naturlig ledare som tillsammans med ditt team kommer att ta God Morgon, JO och Rynkeby till en ny nivå.