Identity Works

Brand Strategist

Identity Works är en av Nordens ledande varumärkes- och designbyråer och har sedan starten 1992 varit med och utvecklat ett flertal av Sveriges mest älskade varumärken. Vi lever efter filosofin att sätta människan i centrum för både hur vi arbetar med kunduppdrag men också för hur vi bygger och driver verksamheten. I nuläget är vi ca 45 personer med olika bakgrund, nationalitet och kompetens men samma höga ambitionsnivå. Vi är självständiga och privatägda och valdes till årets byrå i Regis tävling 2018. Vårt kontor ligger på Kungsgatan i Stockholm www.identityworks.se 

Byrån växer och behöver nu förstärkning i strategiteamet med ytterligare en varumärkesstrateg. Vill du utveckla varumärken och arbeta med strategin för flera av Sveriges mest uppskattade varumärken? Är du självgående, nyfiken, driven och vill arbeta i en miljö präglad av humanism, kreativitet och stark teamkänsla? Om du känner igen dig, kanske du är den vi letar efter.

Med ett insiktsdrivet angreppssätt erbjuder vi tjänster inom varumärkesstrategi, innovation, design, service design och kommunikation. Idag hjälper vi företag inom ett brett spektra av branscher såsom dagligvaror, fastighetsbolag, hotellkedjor, kommunvarumärken, finansbolag, e-handel och butikskedjor.

Den vi nu söker kommer att ha en viktig roll på byrån och dela vår ambition att alltid passionerat leverera en hög strategisk och kreativ nivå, i kombination med hög integritet och modet att våga utmana.

 

Arbetsuppgifter

Du kommer att ansvara för att delta i och ibland leda varumärkesresor genom att utveckla, sälja in, planera och genomföra projekt inom insikt- och varumärkesstrategi. Vi ser gärna att du är en generalist inom varumärkesstrategi med erfarenhet av att driva projekt inom t ex positionering, arkitektur och portföljfrågor. Ett plus är om du är extra intresserad av insikt, d v s har intresse och erfarenhet av att köpa in eller genomföra olika former av research. Du bör vara en vass analytiker som drivs av att förstå samband och dra konklusioner av olika former av dataunderlag. Insiktsområdet är centralt för oss i alla typer av leveranser och vi vill gärna hitta en person med erfarenhet av både kval- och kvantresearch, som kan fungera som en central person både vad gäller kunskap och erbjudande. Det finns sedan tidigare ett väl utvecklat nätverk av researchpartners som personen kommer att arbeta mot. Som varumärkesstrateg på IW kommer du att vara delaktig i vårt new business-arbete som en del i arbetsgruppen, dock ej med eget målsatt säljansvar.

 

Erfarenhet och kompetens

  • Minst fem års relevant erfarenhet som konsult inom varumärkesstrategi, troligen från en varumärkesbyrå alternativt från insiktsbyrå/marknadsundersökningsföretag. 
  • Akademisk utbildning eller annan likvärdig eftergymnasial utbildning.
  • Erfarenhet från kundsidan är ett plus.
  • Erfarenhet av arbete med positionering, portföljstrategi och/eller varumärkesarkitektur.
  • God förmåga att bygga relationer och trygg i säljsituationen.
  • God vana av både kvant- och kvalresearch.
  • Erfarenhet av att upphandla alternativt själv genomföra studier.
  • God kommunikationsförmåga; bekväm och helt trygg i presentationsrollen både internt och externt hos kunder.
  • God förmåga att bygga presentationer och föra ett strategiskt resonemang baserat på insikt.
  • Projektledarkompetens och säljvana är ett plus.
  • Svensktalande.

Personliga egenskaper

  • Ansvarstagande och självgående.
  • En äkta lagspelare.
  • Prestigelös.
  • Social förmåga och relationsbyggare.
  • Intresse för design och kreation är en fördel.
  • Du ska trivas i konsultrollen.