Telia Sonera Sverige AB

Sales Training Manager

TeliaSonera provides network access and telecommunication services in the Nordic and Baltic countries, the emerging markets of Eurasia, including Russia and Turkey, and in Spain. TeliaSonera helps people and companies communicate in an easy, efficient and environmentally friendly way. Our ambition is to be number one or two in all our markets, providing the best customer experience, high quality networks and cost efficient operations. TeliaSonera is also the leading European wholesale provider with a wholly-owned international carrier network. In 2010, net sales amounted to SEK 107 billion, EBITDA to SEK 37.7 billion and earnings per share to SEK 4.73. The TeliaSonera share is listed on NASDAQ OMX Stockholm and NASDAQ OMX Helsinki. Read more at

http://www.teliasonera.com.

Ledare Sales Training/Telia Mobility Services Sweden/Sales

Vi söker en driven ledare för att utveckla vår utbildningsenhet och utbildningskonceptet Sales Training!

För att säkerställa kundmöten i världsklass eftersträvar vi på Telia en hög och jämn kompetensnivå hos våra medarbetare.

Idag har vi en central training-enhet med fokus på lärande och ett enhetligt kundmöte genom alla kanaler och gränssnitt. Ditt uppdrag blir att ta utbildningsområdet till nästa nivå.

Huvuduppdraget är att initiera, driva, genomföra och följa upp utbildnings- och kompetenshöjande insatser i massmarknadskanalerna.

Med andra ord blir din uppgift att konceptualisera och modernisera utbildningsområdet samt utveckla sättet på hur vi använder olika verktyg och moment för att skapa ett gynnsamt, pedagogiska lärandet. Syftet är att driva effektiva utbildningar med tydlig koppling till affärs- och försäljningsmål. Vi tror på inlärning via best practise, interaktivt lärande och att involvera våra medarbetare i våra processer. Samtidigt behöver vi titta på nya vägar för inlärning, exempelvis via mobila plattformar, digitala gränssnitt, kunskapstest och uppföljning.

Dina arbetsuppgifter

• Fastställa Telia Mobility Swedens utbildningsprogram/koncept för samtliga medarbetare

• Stötta tränare med verktyg för utbildning och kompetensuppföljning

• Utbilda, träna och identifiera utbildningsbehov i primärt säljkanalerna, men även stötta i detta genom hela Mobility Services Sweden

• Koordinera och fånga upp behov och möjligheter att arbeta med interaktiv media, rörlig bild, ljud och web i utbildningssyfte

• Driva utvecklingsprojekt med fokus på nyttjandet av nya tekniska plattformar för att utveckla och utbilda i säljkanalerna

• Samordna och kravställa på IT-system för utbildningsbehov och kompetensutveckling

• Föra dialog med externa leverantörer, vara behjälplig vid upphandling, avropa från avtal samt kravställa på utveckling från leverantörer

Din kompetens och erfarenhet

• Mycket god erfarenhet av utbildningsfrågor och (gärna) konceptualisering av en läroplattform

• Relevant högskoleutbildning inriktad mot pedagogik, försäljning och/eller ekonomi eller motsvarande är meriterande

• Mycket god kännedom om försäljning i massmarknadskanaler

• Erfarenhet av marknadsföring är meriterande

Till din hjälp finns idag en etablerad organisation som arbetar med utbildning. Du kommer att ha ansvaret för att identifiera och fånga upp utvecklingsbehov av IT-verktyg för att på ett mer effektivt sätt kunna genomföra utbildningsinsatser.

Du kommer även att ha ett nära samarbete med de olika säljkanalerna.

Vem är du?

• Du är serviceinriktad och kundfokuserad

• Du är mål- och resultatinriktad

• Tar egna initiativ, är kreativ samt har förmågan att omsätta tankar till handling

• Du är kommunikativ och har lätt att uttrycka dig i tal och skrift

• Du är Strukturerad och kvalitetsmedveten samt har ett helhetstänk

Vad vi erbjuder

Som ledare för Sales Training får du ett omväxlande och stimulerande arbete som spänner över samtliga affärsområden och innefattar alla massmarknadskanaler. Enheten Sales Support är involverat i majoriteten av alla kampanjer, satsningar och aktiviteter inom massmarknaden. Detta ställer höga krav på koordinering och att kunna se saker ur ett helhetsperspektiv. Om du brinner för service och relationen till våra kunder, älskar att påverka och se hur kompetensinsatser leder till måluppfyllelse, genomföring av utbildningsinsatser och att driva våra kanaler framåt – då är detta jobbet för dig!

För vidare information vänligen kontakta Kristina Bågstam Blom:

kristina.bagstam-blom@headagent.se, +46 704 45 92 92