Liber AB

Social Media & PR-ansvarig

Liber är ett av Sveriges ledande läromedelsföretag. Målsättningen är att våra läromedel och vår kurslitteratur ska bidra till att alla lyckas med sina studier, från förskoleklass till högskola. Vi producerar interaktiva läromedel och böcker hand i hand för ett framgångsrikt lärande i skolan.  Våra läromedel utvecklar vi i dialog med lärare, de främsta författarna och forskare. Liber erbjuder även en fullskalig digital utbildning inom SFI och unik branschutbildning riktad mot näringsliv. I vår utgivning har vi också ett brett erbjudande av managementlitteratur.

Liber söker en Social Media & PR-ansvarig med ansvar för att driva det nya sociala medier-arbetet. Du kommer ta ägarskap för Libers samtliga sociala kanaler och kommer huvudsakligen ansvara för att skapa en utökad närvaro i sociala medier. Vidare kommer du även delvis att arbeta med PR och internkommunikation. Du kommer att ingå i ett marknadsteam och rapportera till CCO.

Ansvarsområden:

  • Ta fram en framgångsrik strategi för organisationens närvaro och marknadsföring (köpt, ägd och förtjänad) i sociala medier.
  • Öka företagets synlighet i sociala medier genom att säkra innehåll som ligger i linje med företagets budskap och varumärkesplattform i valda och prioriterade kanaler.
  • Kontinuerligt analysera, utvärdera och följa upp synligheten och innehållet i de olika digitala kanalerna/plattformarna mot uppsatta KPI:er.
  • Ta fram förslag på strategi för företagets PR-insatser och ansvara för implementeringen av dessa.
  • Arbeta med internkommunikationen och ansvar för anpassning och utveckling av intranätets innehåll.

Relevant erfarenhet och kompetens:

  • Relevant Högskoleutbildning inom digital marknadsföring och kommunikation, eller annan relevant eftergymnasial utbildning.
  • Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet inom sociala medier och/eller digital marknadsföring
  • God vana av att arbeta med datadriven kommunikation.
  • Mycket god stilistisk förmåga.
  • Kunskap och erfarenhet av relevanta verktyg och program.

Personliga egenskaper:

  • Snabbfotad, framåtlutad, stresstålig och lösningsorienterad.
  • Social kompetens och kommunikativ.
  • Nyfiken, initiativtagande och utvecklingsorienterad.
  • Mycket god samarbetsförmåga.
  • Genuint intresserad av digital marknadsföring.